Show simple item record

dc.contributor.authorOliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]
dc.contributor.authorMorais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:30Z
dc.date.available2015-02-24T13:57:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifierhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745
dc.identifier.citationSchème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012.
dc.identifier.issn1984-1655
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114816
dc.description.abstractBased on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children.en
dc.description.abstractEmbasada na teoria de Jean Piaget, esta pesquisa teve como objetivo investigar os desenhos animados mais assistidos pelas crianças e analisar seus conteúdos sociomorais. Foi realizada a aplicação de um questionário em 162 crianças do Ensino Fundamental, de uma escola pública do interior paulista. Dentre os desenhos mais assistidos, compareceram o Pica-Pau e o Bob Esponja. Foram gravados quarenta minutos de seus episódios, e realizados a observação, o registro e a mensuração dos comportamentos veiculados para a identificação da tendência moral mais presente, conforme aspectos relacionados à anomia, à heteronomia ou à autonomia. Os resultados demonstraram a predominância da moral da heteronomia. Com base nesses dados, discutiu-se o efeito da transmissão dos conteúdos identificados no desenvolvimento moral da criança.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
dc.format.extent142-169
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofSchème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.titleTelevisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animadospt
dc.title.alternativeTelevision and moral development: analyses the social-moral contents present in cartoonsen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespMestranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP – Universidade Estadual Paulista, campus de Marília-SP
dc.description.affiliationUnespDoutora em Educação. Professora Assistente do Departamento de Psicologia da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt
dc.identifier.fileISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf
dc.identifier.lattes5280609431204460
unesp.departmentPsicologia da Educação - FFCpt
unesp.author.lattes5280609431204460
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record