A experiência prévia de monitores do projeto de extensão Atividades Ginásticas: facilidades e dificuldades
Author
Date
2015-09-21Type
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
The current research aims to analyze aspects related to difficulties and facilities of the monitors of the extension project “Atividades Ginásticas” related to planning and teaching, based on their prior experiences with gymnastics, from experience reports. The reports were performed by two monitors of the extension project, one with prior experience with gymnastics and another without any prior experience in this area. It was observed that prior experience with gymnastics or lack of it wasn’t an obstacle to performance as monitor in the gymnastics’ extension project and that prior experience as a gymnast appears as facilitator in teaching elements related to gymnastics’ technical aspects. However, others prior experiences, not directly related to the gymnastics, also showed to be important, with different contributions to the project. Is known the limitation of the reduced number of research participants, although it is a research exercise as a pilot study for future expansion.
A presente pesquisa tem como objetivo analisar aspectos relacionados às dificuldades e facilidades dos monitores do projeto de extensão “Atividades Ginásticas” referentes ao planejamento e a docência nas aulas, baseados em suas experiências prévias com a Ginástica, a partir de relatos de experiência. Os relatos foram realizados por duas bolsistas do referido projeto de extensão, sendo uma com experiência prévia com modalidades gímnicas e outra sem qualquer experiência prévia nesta área. Observou-se que a experiência prévia com a Ginástica ou a falta dela não mostrou-se como um empecilho para a atuação como monitor no projeto de extensão em Ginástica e, que a experiência prévia como ginasta aparece como facilitadora no ensino de elementos relacionados a aspectos técnicos da Ginástica. Porém, outras experiências prévias, não relacionadas diretamente com a Ginástica, também mostraram-se importantes, com contribuições distintas para o projeto. Sabe-se da limitação do número pequeno de sujeitos da pesquisa, mas trata-se de um exercício de investigação como piloto para posterior ampliação.
How to cite this document
Keywords
Language
Sponsor
Collections

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2009
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Gazola, Rodrigo José Cristiano
; Mazotti, Adriano César
; Molero, Camila Schimite
; Mendes, Carolina Borghi
; Mello, Denise Fernandes de
; Marques, Emilia de Mendonça Rosa
; Talamoni, Jandira Liria Biscalquini
; Silva, José Humberto Dias da
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2008
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Pontes, Sueli Rodrigues
; Almeida, Djanira Soares de Oliveira e
; Godoy, Kathya Maria Ayres de
; Rosa, Claudia de Souza
; Nunes, Julianus Araújo
; Salvador, Sérgio Azevedo
; David, Célia Maria
; Vilche Peña, Angel Fidel
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Ser e tornar-se professor: práticas educativas no contexto escolar
Pinho, Sheila Zambello de; Spazziani, Maria de Lourdes
; Mendonça, Sueli Guadelupe de Lima
; Rubo, Elisabete Aparecida Andrello
; Villarreal, Dalva Maria de Oliveira
; Duarte, Camila
; Okamoto, Mary Yoko
; Souza, Thais R.
; Garms, Gilza Maria Zauhy
; Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2012) [Livro]