Recent Submissions

  • De como La Llorona se tornou um Miserere de Willy Corrêa de Oliveira

    De Bonis, Mauricio Autor UNESP (Per Musi, 2013) [Artigo]
    Em nossa pesquisa sobre o ciclo de peças para piano Miserere, de Willy Corrêa de Oliveira (DE BONIS, 2010) discutimos uma série de procedimentos composicionais pertinentes a essa obra e à produção do compositor em geral, ...
  • Teledescante nº1: polyphony in time of plague

    De Bonis, Maurício Funcia Autor UNESP (Revista Vórtex, 2021) [Artigo]
    Esse relato de experiência contempla uma composição instrumental como projeto para realização audiovisual em isolamento social, durante a pandemia da Covid-19. A partir da problematização do impacto da pandemia e do ...
  • Working memory in Music: Main Theoretical Milestones and Some of the Challenges in its Study

    Yamaguchi, Vitor Djun Autor UNESP; Bortz, Graziela Autor UNESP (Musica Hodie, 2021) [Artigo]
    The working memory as a phenomenon provides many debates about human storage capacity, even before the emergence of experimental psychology. This paper will discuss two main theoretical concepts: Baddeley's multifaceted ...
  • O concerto para viola e orquestra de antônio borges-cunha: Forma e interpretação

    Kubala, Ricardo Lobo Autor UNESP; De Biaggi, Emerson Luiz (Musica Hodie, 2013) [Artigo]
    This article has as object of study the Concerto for Viola and Orquestra by Antônio Borges-Cunha. We investigated the work by observing its formal structure. This resulted in data which were relevant to the understanding ...
  • Agrupamentos sonoros plenos na música de simultaneidades acústicas e estruturais

    Pupo Nogueira, Marcos Fernandes Autor UNESP (Musica Hodie, 2012) [Artigo]
    The present article reflects about the concepts of linearity, space and acoustic complexity in the definition of sound grouping as a criticism to the linear concept of phraseology mainly when applied to the music of imitative ...
  • Agrupamentos sonoros plenos na música de simultaneidades acústicas e estruturais

    Pupo Nogueira, Marcos Fernandes Autor UNESP (Musica Hodie, 2012) [Artigo]
    The present article reflects about the concepts of linearity, space and acoustic complexity in the definition of sound grouping as a criticism to the linear concept of phraseology mainly when applied to the music of imitative ...
  • As Junções de Palavras no Português Brasileiro Cantado:estudos para uma aplicaçaõo

    Starling, Juliana Autor UNESP; Herr, Martha Autor UNESP (Musica Hodie, 2012) [Artigo]
    This article is a reflection on the possibilities for the linking and or connection of words in Brazilian Portuguese lyric diction with the intention of contributing this as a tool for singers, singing and diction teachers ...
  • A educação musical sob a perspectiva da pedagogia histórico -crítica

    Benedetti, Kátia Simone Autor UNESP; Kerr, Dorotea Machado Autor UNESP (Musica Hodie, 2010) [Resenha]
    This work, from of theorist perspective of Historical-Critical Pedagogy, presents the school Music Education like a social mediator environment between the practices, listening and musical everydaylife knowledges and the ...
  • Dissemination of Computer Music Theory outside academia

    Porres, Alexandre Torres (International Computer Music Conference, ICMC 2010, 2010) [Trabalho apresentado em evento]
    This UnConference topic discusses the Dissemination of Computer Music Theory outside academia like: what factors helped to promote it? what are the consequences and impact outside and inside academia? And what can we expect ...
  • A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados

    Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira Autor UNESP (Musica Hodie, 2012) [Artigo]
    In this paper we study the main modalities of music education in Brazil and how they can be compared to different views worldwide. Recognition that modern practices in music education are inserted in contemporary knowledge ...
  • The chromatic cadences of Nicola Vicentino

    Nogueira, Marcos Pupo Autor UNESP; Peinado Pereira, Maria Clara Autor UNESP (Opus, 2021) [Artigo]
    Nicola Vicentino (1511-1576/1577) was an important Italian musician and theorist who widely discussed chromatic music in the 16th century. His treatise, L 'antica musica ridotta alla moderna prattica (1555), on the application ...
  • Em busca de definições

    De Bonis, Maurício Funcia Autor UNESP (Celeuma, 2014) [Artigo]
    A constituição crítica da música erudita como uma forma de linguagem compartilhada em nosso tempo é abordada a partir de revisão bibliográfica, percorrendo desde a historiografia da arte até as discussões sobre a abordagem ...
  • Em perspectiva, a crítica de Roberto Schwarz a uma entrevista dos signatários do Manifesto Música Nova

    De Bonis, Maurício Funcia Autor UNESP (Música, filosofia e crítica: problemas transversais, 2020) [Capítulo de livro]
    Ainda que não tenham se constituído como um grupo de compositores e intérpretes com uma unidade consistente, tanto no que diz respeito à continuidade da produção quanto a seu alinhamento estético, os signatários ...
  • A interpretação da música eletroacústica: aspectos técnicos

    Scucuglia, Fábio Autor UNESP; De Bonis, Maurício Funcia Autor UNESP (Debates - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, 2020) [Artigo]
    O presente artigo tem por objetivo discutir o papel do intérprete de música eletroacústica sob o ponto de vista técnico, elencando e qualificando os instrumentos necessários para a captação, o tratamento e a difusão de ...
  • Music, emotion, and executive functions: A narrative revision of literature

    Bortz, Graziela Autor UNESP; Jackowski, Andrea Parolin; Ilari, Beatriz; Cogo-Moreira, Hugo; Di Giuseppe Germano, Nayana; Lúcio, Patrícia Silva (Opus, 2020) [Resenha]
    This work presents a narrative bibliographic review on music and executive functions (EF) associated with the prefrontal cortex (PFC) in interaction with the limbic system related to the processing of emotions, discussing ...
  • The jesuits and music in german catholic territories (1648-1705)

    Griman, Caio Amadatsu Autor UNESP; Kerr, Dorotéa Machado Autor UNESP (Opus, 2020) [Resenha]
    This article shows the fundamental role of the Society of Jesus in the development of the music in German Catholic territories during the period between the end of the Thirty Years' War (1648) and the death of Emperor ...
  • A new approach to measuring absolute pitch on a psychometric theory of isolated pitch perception: Is it disentangling specific groups or capturing a continuous ability?

    Di Giuseppe Germano, Nayana; Cogo-Moreira, Hugo; Coutinho-Lourenço, Fausto; Bortz, Graziela Autor UNESP (PLoS ONE, 2021) [Artigo]
    Absolute Pitch (AP) is commonly defined as a rare ability that allows an individual to identify any pitch by name. Most researchers use classificatory tests for AP which tracks the number of isolated correct answers. ...
  • Philosophical perspectives of music education

    Allsup, Randall; Arroyo, Margarete Autor UNESP; Cardoso, Renato de Carvalho Autor UNESP (Revista Vortex-vortex Music Journal, 2018) [Artigo]
    This is the translation of the chapter written by Randall Allsup, Philosophical Perspectives of Music Education, published in 2010 in the book Critical Issues in Music Education edited by Abeles, H.J. and Custodero, L. The ...
  • Music Education and Public Policies for Primary Social Protection and Socio-Educational Measures Involving Adolescents in the City of Sao Paulo

    Arroyo, Margarete Autor UNESP; Chiarini, Caio Autor UNESP; Yamaoka, Denise Autor UNESP (Opus, 2019) [Artigo]
    The purpose of this paper is to discuss the implications for the field of music education from two research projects that established a dialogue between music education and public policy for adolescents: one focused on ...
  • Berio e Pousseur: correspondência e intertextualidade

    De Bonis, Mauricio Autor UNESP (Luciano Berio: legado e atualidade, 2015) [Capítulo de livro]
    Henri Pousseur e Luciano Berio deixaram um extenso registro epistolográfico que acompanha quase integralmente suas trajetórias criativas, conservado em grande parte na Fundação Paul Sacher, na Basileia. Para além da ...

View more