Repository logo
 

Publication:
Ensino médio: função do estado ou da empresa?

Loading...
Thumbnail Image

Advisor

Coadvisor

Graduate program

Undergraduate course

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES)

Type

Article

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (portuguese)

O presente artigo levanta questões importantes acerca da qualidade do ensino médio público quando comparado ao particular, a partir de dados da pesquisa 10 anos depois: Unesp - Diferentes perfis de candidatos para diferentes cursos (Estudo de variáveis de capital cultural), questionando a visão ideológica de que a escola particular coloca seus alunos mecanicamente nas melhores universidades. Apresentando dados sobre a performance dos candidatos ao vestibular oriundos do sistema particular e do sistema público, o artigo mostra que, nos dois casos, a freqüência a cursinhos é uma constante, o que coloca em xeque a tão propalada maior qualidade do ensino médio particular.

Abstract (english)

The present paper discuss important subjects concerning the quality of the public high school when compared to the private, starting from data of the research 10 years later - Unesp - candidate's different profiles for different courses (Study of variables of Cultural Capital), questioning the ideological vision that the private school places your students mechanically in the best Universities. Presenting data on the performance of candidates to the vestibular examination originating from of the private system and of the public system, the article shows that in the two cases the frequency to preparatory courses is a constant, what places so in check the supposed best quality of the private high school.

Description

Keywords

Ensino Médio, Ensino Médio Particular e Público, Efeito Cursinho, Acesso à Universidade, Secondary School, State or Business Secondary School, Preparatory course effect, University admittance

Language

Portuguese

Citation

Educação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 22, n. 75, p. 200-232, 2001.

Related itens

Sponsors

Collections

Units

Departments

Undergraduate courses

Graduate programs