Repository logo
 

Publication:
Iniciação esportiva ao futebol: uma revisão sobre suas fases e métodos de ensino-aprendizagem

Loading...
Thumbnail Image

Advisor

Cardozo, Adalgiso Coscrato

Coadvisor

Graduate program

Undergraduate course

Educação Física - IB

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Type

Undergraduate thesis

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (portuguese)

O futebol é o esporte mais praticado do mundo. No Brasil, a paixão por ele é indiscutível. Diante desses fatos, desde cedo surge o interesse pela prática da modalidade, seja por influência dos pais, da escola ou do próprio gosto da criança. A esse primeiro contato com o esporte denominamos iniciação esportiva, que vai desde esse momento até a fase final da adolescência, na qual existe a possibilidade de se especializar ou não naquilo que pratica. Todo esse processo pode e deve ser dividido em fases, cada uma delas com suas características, que vão auxiliar o professor/treinador a contribuir para o desenvolvimento da criança/aluno. Além dessas fases, existem métodos e técnicas para o ensino das modalidades, seja para aprimorar gestos técnicos, aprender conceitos táticos, ou até mesmo desenvolver qualidades que podem ser utilizadas não só no esporte em questão, como cooperação, trabalho em equipe entre outras. Diante disso, o objetivo desse estudo é, através de uma revisão da literatura, analisar os diferentes métodos de ensino-aprendizagem existentes, assim como detalhar cada fase existente na iniciação esportiva, especificando em certo momento para o futebol.

Abstract (english)

Soccer is the most played sport in the world. In Brazil, the passion for him is indisputable. Faced with these facts, interest in the practice of the modality arises from an early age, whether due to the influence of parents, the school or the child's own taste. This first contact with sport is called sport initiation, which goes from that moment to the final stage of adolescence, in which there is the possibility of specializing or not in what you practice. This entire process can and should be divided into phases, each with its own characteristics, which will help the teacher/coach to contribute to the development of the child/student. In addition to these phases, there are methods and techniques for teaching the modalities, whether to improve technical gestures, learn tactical concepts, or even develop qualities that can be used not only in the sport in question, such as cooperation, teamwork, among others. Therefore, the objective of this study is, through a literature review, to analyze the different existing teaching-learning methods, as well as detailing each existing phase in sports initiation, specifying at a certain moment for soccer.

Description

Keywords

Educação física, Iniciação esportiva, Métodos de ensino-aprendizagem, Physical education, Sports initiation, Teaching-learning methods

Language

Portuguese

Citation

Related itens

Units

Departments

Undergraduate courses

Graduate programs