Logotipo do repositório
 

Publicação:
Práticas educativas parentais: a deficiência auditiva pode fazer a diferença?

dc.contributor.authorRodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
dc.contributor.authorCarrara, Mariana Pinotti
dc.contributor.authorPalamin, Maria Estela Guadagnucci
dc.contributor.authorBolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.date.accessioned2016-01-28T16:56:50Z
dc.date.available2016-01-28T16:56:50Z
dc.date.issued2010
dc.description.abstractThis study analyzed the influence of the hearing impairment (HI) of children in the way their mothers treat them (between 5 and 12 years old). Two studies were carried out to investigate the social - educational parental practices (SEPP) and parental styles. The first study observed the parental educational practices of mothers dealing with children with and without HI, and the second study tried to verify whether mothers acted different in these same practices when considering either children with HI or children without HI. The results have shown that HI seems to modify SEPP concerning expressing opinions, asking questions, (Study 1) and setting limits (Studies 1 and 2), as well as practices of negative monitoring (Study 1), moral behavior, inconsistent punishment, discipline absence, physical abuse and, also, Parental Styles (Study 2).en
dc.description.abstractEste estudo analisou a influência da deficiência auditiva (DA) dos filhos na forma como mães lidam com eles (entre cinco e doze anos). Investigaram-se habilidades sociais educativas parentais (HSE-Ps) e estilos parentais, comparando-se em dois estudos: 1) práticas educativas parentais de mães ao lidarem com filhos com e sem DA e, 2) tais práticas, quando usadas junto a filhos com DA e junto a filhos sem DA. Os resultados mostraram que a DA parece alterar HSE-Ps como: expressar opiniões, fazer perguntas (Estudo 1) e estabelecer limites (Estudos 1 e 2), assim como práticas de monitoria negativa (Estudo 1), comportamento moral, punição inconsistente, disciplina relaxada, abuso físico e, inclusive, estilos parentais (Estudo 2).pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, Bauru, SP, Brasil
dc.description.affiliationUniversidade de São Paulo (USP), Bauru, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, Bauru, SP, Brasil
dc.format.extent141-162
dc.identifierhttp://www.domusterapia.com.br/site/principal/revista_nivel3.asp?codConteudo=389
dc.identifier.citationPensando Famílias, v. 14, n. 1, p. 141-162, 2010.
dc.identifier.issn1679-494X
dc.identifier.lattes4075511848982073
dc.identifier.lattes8149650593877042
dc.identifier.lattes7204239102184728
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/133844
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofPensando Famílias
dc.rights.accessRightsAcesso restrito
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectHearing lossen
dc.subjectEducationen
dc.subjectSocial skillsen
dc.subjectParental stylesen
dc.subjectDeficiência auditivapt
dc.subjectHabilidades sociais educativaspt
dc.subjectInventário de estilos parentaispt
dc.subjectPráticas parentaispt
dc.titlePráticas educativas parentais: a deficiência auditiva pode fazer a diferença?pt
dc.title.alternativeParental educational practices: can the hearing impairment make them different?en
dc.typeArtigo
dspace.entity.typePublication
unesp.author.lattes4075511848982073
unesp.author.lattes8149650593877042
unesp.author.lattes7204239102184728
unesp.author.orcid0000-0001-8091-9583[4]
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Baurupt
unesp.departmentPsicologia - FCpt

Arquivos