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Publicação:
Educational program in oral health for caregivers on the oral hygiene of dependent elders

dc.contributor.authorLago, Jéssica Damares
dc.contributor.authorFais, Laiza Maria Grassi
dc.contributor.authorMontandon, Andréia Affonso Barretto
dc.contributor.authorPinelli, Lígia Antunes Pereira
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.date.accessioned2018-11-12T17:27:13Z
dc.date.available2018-11-12T17:27:13Z
dc.date.issued2017-10-01
dc.description.abstractAbstractObjective Due increased number of elders living in long-term care institutions, actions designs to improve their oral health are essential. Thus, the aim of this study was to evaluate the impact of an educational program for the caregivers through the assessment of the oral hygiene of institutionalized elders.Material and method The education program consisted in lectures to caregivers about oral health that were performed once a month. The subjects were 40 functionally dependent institutionalized elders and 14 caregivers. Hygiene habits, plaque index, and tongue coating/discoloration of the elders were measured before the educational program (baseline- T0) and after 6 (T1), 12 (T2), 18 (T3) and 24 months (T4). Caregivers answered questions about their knowledge, doubts and implementation of dental care (T0 to T4).Result After analyzing the data (Friedman, Chi-square and Spearman α = 0.05), a gradual improvement in the oral hygiene of the subjects was observed, with an increased frequency of brushing (p=0.0005), a change in the brush type (p=0.0065) and a reduction in the plaque index (p<0.05) and tongue coating (p<0.05). Caregivers showed a marked improvement in their dental care knowledge.Conclusion It was concluded that the educational program for caregivers had a positive impact in the oral health of institutionalized elderly observed by the increased in the effectiveness of oral hygiene parameters such as plaque index and tongue coating, contributing to the knowledge gain in hygiene by caregivers.en
dc.description.abstractResumoObjetivo Devido ao aumento do número de idosos que vivem em instituições de longa permanência são essenciais projetos de ações para melhorar a saúde bucal. Assim, o objetivo deste estudo foi avaliar o impacto de um programa educacional para os cuidadores de idosos institucionalizados por meio da avaliação da higiene bucal.Material e método O programa de educação consistiu em palestras para cuidadores sobre saúde bucal que foram realizadas uma vez por mês. Foram avaliados 40 idosos institucionalizados dependentes funcionalmente e 14 cuidadores. Os hábitos de higiene, o índice de placa e o revestimento/descoloração da língua dos idosos foram avaliados antes do programa educacional (T0) e após 6 (T1), 12 (T2), 18 (T3) e 24 meses (T4). Os cuidadores responderam perguntas sobre seus conhecimentos, suas dúvidas e sobre a implementação de cuidados bucais (T0 a T4).Resultado Após análise dos dados (Friedman, Qui-quadrado e Spearman, α = 0,05), observou-se melhora gradual na higiene oral dos idosos, com maior freqüência de escovação (p = 0,0005), alteração do tipo de escova (p = 0,0065) e redução do índice de placa (p <0,05) e revestimento da língua (p <0,05). Os cuidadores mostraram uma melhoria acentuada no seu conhecimento sobre saúde bucal.Conclusão Concluiu-se que o programa educacional para cuidadores teve um impacto positivo na saúde bucal dos idosos institucionalizados observado pelo aumento na eficácia dos parâmetros de higiene bucal, como índice de placa e revestimento da língua, contribuindo para o ganho de conhecimento em higiene pelos cuidadores.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Odontologia de Araraquara
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Odontologia de Araraquara
dc.format.extent284-291
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1807-2577.23916
dc.identifier.citationRevista de Odontologia da UNESP. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, v. 46, n. 5, p. 284-291, 2017.
dc.identifier.doi10.1590/1807-2577.23916
dc.identifier.fileS1807-25772017000500284.pdf
dc.identifier.issn1807-2577
dc.identifier.lattes0455968557454133
dc.identifier.scieloS1807-25772017000500284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157850
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.relation.ispartofRevista de Odontologia da UNESP
dc.rights.accessRightsAcesso abertopt
dc.sourceSciELO
dc.subjectCaregiversen
dc.subjectdental care for ageden
dc.subjecteducationen
dc.subjecthomes for the ageden
dc.subjectold age assistanceen
dc.subjectCuidadorespt
dc.subjectassistência odontológica para idosospt
dc.subjecteducaçãopt
dc.subjectinstituição de longa permanência para idosospt
dc.subjectassistência à idosospt
dc.titleEducational program in oral health for caregivers on the oral hygiene of dependent eldersen
dc.title.alternativePrograma educacional em saúde bucal para cuidadores sobre a higiene oral de idosos dependentespt
dc.typeArtigopt
dspace.entity.typePublication
relation.isOrgUnitOfPublicationca4c0298-cd82-48ee-a9c8-c97704bac2b0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryca4c0298-cd82-48ee-a9c8-c97704bac2b0
unesp.author.lattes0455968557454133[4]
unesp.author.lattes7226318349692264[3]
unesp.author.orcid0000-0001-8753-2074[4]
unesp.author.orcid0000-0002-9387-9522[3]
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Odontologia, Araraquarapt

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