Publication: Uma perspectiva feminista ao jornalismo para a paz
Loading...
Date
Advisor
Coadvisor
Graduate program
Undergraduate course
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina
Type
Article
Access right
Acesso aberto

Abstract
Abstract (english)
Based on the perspective that several concepts that guide journalism arise from a masculine tradition, feminist journalism research proposes new journalistic practices, oriented by intersectional and standpoint feminism. This landscape can be related to the peace journalism theoretical framework, which considers media communications a tool for conflict transformation. In this article, through a literature review, we investigate the tensions, the differences, and the possible contributions from the intersections between feminist journalism and peace journalism for journalistic practices and principles, and for academic research.
Abstract (portuguese)
A partir da premissa de que muitos conceitos que guiam o jornalismo advêm de uma tradição masculina, os estudos sobre jornalismo feminista propõem novas práticas, baseadas na ética do feminismo perspectivista interseccional. Esta forma de se pensar a produção jornalística conversa com as teorias do jornalismo para a paz, que colocam a mídia como ferramenta para a transformação de conflitos. Neste artigo, a partir de revisão teórica, trabalhamos as tensões, diferenças e as possíveis contribuições da interseção entre o jornalismo feminista e o jornalismo para paz para a prática jornalística e para a pesquisa acadêmica.
Description
Keywords
Feminism, Peace Studies, Ethics, Journalism Studies, feminismo, Estudos para a Paz, ética, jornalismo
Language
Portuguese
Citation
Revista Estudos Feministas. Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 28, n. 3, p. -, 2020.