Logotipo do repositório
 

Publicação:
Assessment of functional health literacy in Brazilian carers of older people

dc.contributor.authorAlmeida, Kaoana Maria Vieira De
dc.contributor.authorToye, Christine
dc.contributor.authorSilveira, Liciana Vaz De Arruda
dc.contributor.authorSlatyer, Susan
dc.contributor.authorHill, Keith
dc.contributor.authorJacinto, Alessandro Ferrari
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.institutionCurtin University Ringgold standard institution
dc.date.accessioned2019-10-03T17:31:43Z
dc.date.available2019-10-03T17:31:43Z
dc.date.issued2019-06-01
dc.description.abstractABSTRACT. Individuals with low health literacy have less knowledge of their own health condition. Carers play a key role in older people’s activities of daily living.Objective: to evaluate the performance of carers of older people using the S-TOFHLA (Short Test of Functional Health Literacy in Adults) and to identify caregiver characteristics associated with low functional health literacy.Methods: a cross-sectional study was conducted. The S-TOFHLA, a sociodemographic instrument, the Mini-Mental State Exam and the Patient Health Questionnaire-2 were applied to 80 carers of older patients routinely followed by doctors from the Primary Health Care Sector of the City of Botucatu, São Paulo. The multivariate analysis used an ordinal logistic regression model with test (S-TOFHLA) scores as the dependent variable. The level of statistical significance adopted was 0.05.Results: the individuals had a mean age of 54.6 (± 11.7); 27% of the carers evaluated had inadequate levels of health literacy (S-TOFHLA ≥54). A higher proportion of individuals with low education had inadequate or marginal health literacy (p<0.001).Conclusion: nearly 1/3 of the carers had marginal or inadequate levels of health literacy. These results highlight the difficulties of many carers in understanding health information.en
dc.description.abstractRESUMO. Indivíduos com baixo alfabetismo em saúde têm menos conhecimento sobre sua própria condição de saúde. Cuidadores desempenham um papel fundamental nas atividades de vida diária dos idosos.Objetivo: avaliar o desempenho de cuidadores de pessoas idosas usando o “S-TOFHLA (Short Test of Functional Health Literacy in Adults)” e identificar características do cuidador associadas ao baixa alfabetismo em saúde.Métodos: um estudo transversal foi conduzido. O S-TOFHLA, um instrumento sociodemográfico, o Miniexame do Estado Mental e o “Patient Health Questionnaire - 2” foram aplicados a 80 cuidadores de pacientes idosos rotineiramente acompanhados por médicos do Setor de Atenção Primária à Saúde da cidade de Botucatu, São Paulo. A análise multivariada utilizou um modelo de regressão logística ordinal com os escores do S-TOFHLA como variável dependente. O nível de significância estatística adotado foi de 0,05.Resultados: os indivíduos tiveram idade média de 54,6 (± 11,7) anos; 27% dos cuidadores avaliados apresentavam níveis inadequados de alfabetização em saúde. Uma proporção maior de indivíduos com baixa escolaridade apresentou alfabetização em saúde inadequada e limítrofe (p<0,001).Conclusão: aproximadamente 1/3 dos cuidadores apresentaram níveis limítrofes e inadequados de alfabetização em saúde. Esses resultados destacam as dificuldades de muitos cuidadores em compreender informações sobre saúde.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Faculdade de Medicina Campus de Botucatu Ringgold standard institution
dc.description.affiliationCurtin University Ringgold standard institution
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Faculdade de Medicina Campus de Botucatu Ringgold standard institution
dc.format.extent180-186
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-57642018dn13-020006
dc.identifier.citationDementia & Neuropsychologia. Associação de Neurologia Cognitiva e do Comportamento, v. 13, n. 2, p. 180-186, 2019.
dc.identifier.doi10.1590/1980-57642018dn13-020006
dc.identifier.fileS1980-57642019000200180.pdf
dc.identifier.issn1980-5764
dc.identifier.scieloS1980-57642019000200180
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/183805
dc.language.isoeng
dc.publisherAssociação de Neurologia Cognitiva e do Comportamento
dc.relation.ispartofDementia & Neuropsychologia
dc.rights.accessRightsAcesso abertopt
dc.sourceSciELO
dc.subjecteducational statusen
dc.subjecthealth educationen
dc.subjecthealth literacyen
dc.subjectageden
dc.subjectcaregiversen
dc.subjectescolaridadept
dc.subjecteducação em saúdept
dc.subjectalfabetização em saúdept
dc.subjectidosopt
dc.subjectcuidadorespt
dc.titleAssessment of functional health literacy in Brazilian carers of older peopleen
dc.title.alternativeAvaliação do analfabetismo funcional em saúde em cuidadores de idosos brasileirospt
dc.typeArtigopt
dspace.entity.typePublication
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Medicina, Botucatupt

Arquivos

Pacote Original

Agora exibindo 1 - 1 de 1
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
S1980-57642019000200180.pdf
Tamanho:
162.52 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format