Publication:
Literatura e o ensino de física, conexões possíveis: o que pensam os professores universitários

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022-01-12

Advisor

Galindo, Monica Abrantes

Coadvisor

Graduate program

Undergraduate course

Física - IBILCE

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Type

Undergraduate thesis

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (portuguese)

Temos observado que, nas escolas de Ensino Médio, a Física ainda é muitas vezes apresentada como uma matemática aplicada, na qual os alunos só necessitam decorar fórmulas e reproduzir diversos exercícios proprostos. Para que essa visão comumente aterrorizante que os alunos possuem da Físca seja mudada, pesquisas vêm sendo desenvolvidas na área de Ensino de Física e, também, relacionando Ensino de Física e cultura, uma vez que o professor de Física e também o pesquisador em Físíca é uma via de construção, de promoção da “cultura científica” para a população. Nessa perspectiva, podemos considerar o Ensino de Física juntamente com a Literatura. Assim, o objetivo deste trabalho é identificar as concepções que um grupo de professores de Física e de Literatura de uma universidade pública do noroeste paulista possuem sobre essa relação, articulação; como inserir nas aulas de Física e, também, em como discutir com os futuros professores. Como metodologia utilizamos uma entrevista semiestruturada, realizada via GoogleMeet, com questões previamente prospostas apenas para nortear a fala dos professores. Dos resultados, podemos perceber que os professores acham válido o uso da Literatura para a contextualização e humanização dos conteúdos vistos em sala de aula.

Abstract (english)

We have observed that, in high schools, physics is still often presented as an "applied mathematics", in which students only need to decorate formulas, and reproduce several propfaces exercises. In order for this commonly terrifying view that students have of Fisca to be changed, research has been developed in the area of Physics Teaching, and also relating Physics and Culture Teaching, since the physics teacher and also the researcher in Fisíca is a transition route from "scientific culture" to the population. From this perspective, we can consider physics teaching together with literature, so the objective of this work is to identify the conceptions that a group of physics and literature professors from a public university in northwestern São Paulo have about this topic, how to insert this topic in physics classes, and also how to discuss with future teachers about. As methodology, we used a semi-structured interview, conducted via GoogleMeet, with questions previously proposed only to guide the teachers' speech. From the results, we can see that teachers find valid the use of literature for the contextualization and humanization of dull contents seen in the classroom.

Description

Language

Portuguese

Citation

Related itens

Units

Departments

Undergraduate courses

Graduate programs