Repository logo
 

Publication:
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS

Loading...
Thumbnail Image

Advisor

Coadvisor

Graduate program

Undergraduate course

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Centro de Estudos Educação e Sociedade

Type

Article

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (english)

This paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend.

Abstract (portuguese)

Este texto objetiva discutir fatores que têm colaborado para que a escola se mantenha em processo de fratura com uma de suas marcas identitárias: sua contribuição para a construção de projetos de vida ou perspectivas de futuro. Agir na construção de projetos de vida implica impor interdições a prazeres imediatizados em função de recompensas futuras; o certificado escolar esvaece seu significado, mas é por meio dele que projeções de vida futura são construídas. As referências para essa discussão são jovens moradores de periferia urbana empobrecida e as escolas que frequentam.

Description

Keywords

School, Young people, Future perspectives, Escola, Jovens, Perspectivas de futuro

Language

Portuguese

Citation

Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020.

Related itens

Sponsors

Units

Departments

Undergraduate courses

Graduate programs