Publication: A desnaturalização da adolescência: uma análise pedagógica do romance O Adolescente de Dostoiévski
Loading...
Date
Authors
Advisor
Duarte, Newton 

Coadvisor
Graduate program
Educação Escolar - FCLAR
Undergraduate course
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Type
Master's thesis
Access right
Acesso aberto

Abstract
Abstract (portuguese)
O estudo apresentado nesta dissertação buscou em um romance, O adolescente, de Dostoiévski, elementos para a compreensão da formação dos indivíduos nessa fase específica da vida humana que é a adolescência. Para tanto, inicialmente foram analisadas algumas contribuições da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica no que se refere à educação dos adolescentes. Em seguida foram abordadas algumas aproximações entre a pedagogia histórico-crítica e estudos estéticos realizados por Lukács. Por fim, foram explorados aspectos do romance O adolescente como um romance de formação (Bildungsroman).
Abstract (english)
The study presented in this master degree monography sought in a novel, The Adolescent, by Dostoyevsky, for elements to understand the education and development of individuals in this specific phase of human life, which is adolescence. To this end, initially some contributions from historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy with regard to the education of adolescents were analyzed. Then some connections between historical-critical pedagogy and aesthetic studies carried out by Lukács were approached. Finally, aspects of the novel The Adolescent as a Bildungsroman were explored.
Description
Keywords
Adolescência, Psicologia histórico cultural, Pedagogia histórico crítica, Dostoiévski, Lukács, Vygotski
Language
Portuguese