Repository logo
 

Publication:
A desnaturalização da adolescência: uma análise pedagógica do romance O Adolescente de Dostoiévski

Loading...
Thumbnail Image

Advisor

Duarte, Newton

Coadvisor

Graduate program

Educação Escolar - FCLAR

Undergraduate course

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Type

Master's thesis

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (portuguese)

O estudo apresentado nesta dissertação buscou em um romance, O adolescente, de Dostoiévski, elementos para a compreensão da formação dos indivíduos nessa fase específica da vida humana que é a adolescência. Para tanto, inicialmente foram analisadas algumas contribuições da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica no que se refere à educação dos adolescentes. Em seguida foram abordadas algumas aproximações entre a pedagogia histórico-crítica e estudos estéticos realizados por Lukács. Por fim, foram explorados aspectos do romance O adolescente como um romance de formação (Bildungsroman).

Abstract (english)

The study presented in this master degree monography sought in a novel, The Adolescent, by Dostoyevsky, for elements to understand the education and development of individuals in this specific phase of human life, which is adolescence. To this end, initially some contributions from historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy with regard to the education of adolescents were analyzed. Then some connections between historical-critical pedagogy and aesthetic studies carried out by Lukács were approached. Finally, aspects of the novel The Adolescent as a Bildungsroman were explored.

Description

Keywords

Adolescência, Psicologia histórico cultural, Pedagogia histórico crítica, Dostoiévski, Lukács, Vygotski

Language

Portuguese

Citation

Related itens

Units

Unit
Faculdade de Ciências e Letras
FCLAR
Campus: Araraquara

Departments

Undergraduate courses

Graduate programs