Repository logo
 

Publication:
Propostas para superação da combinatória na organização do discurso musical

Loading...
Thumbnail Image

Advisor

Zampronha, Edson S.

Coadvisor

Graduate program

Música - IA

Undergraduate course

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Type

Master's thesis

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (portuguese)

Esta pesquisa objetivou a detecção de um eixo paradigmático na composição musical hodierna, focando os últimos vinte anos de produção intelectual do século XX. Embora as várias propostas de organização musical aqui retratadas se mostrem diferentes entre si, é possível observar características comuns entre elas. O conceito de referencialismo pode ser aplicado a várias das propostas composicionais estudadas. Há hoje, uma negação à idéia de que a música seja uma entidade independente e cujo significado repouse em si mesma. Ao contrário, considera-se que a música é um fenômeno complexo que existe sobretudo no momento da escuta.

Abstract (english)

This research has aimed the detection of a paradigmatic axis in today musical composition, focusing the twenthieth century's last twenty years of intelectual production. However the diferences amongst various musical organizational propositions. However the diferences amongst various musical organizational propositions, it is possible to observe commom catacterístics among them. The concept of referecialism can be aplied to various studied composisitional propositions. There is, today, a negative idea about music as an independent entity of wich the deep meaning relies over itself. On the contrary, people considers that music is a complex phenomen that exists above all in the auditory reality.

Description

Keywords

Música, Composição musical, Referencialismo, Musical composition

Language

Portuguese

Citation

CORADINI, Leandro Pedrotti. Propostas para superação da combinatória na organização do discurso musical. 2006. 162 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2006.

Related itens

Units

Departments

Undergraduate courses

Graduate programs