TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE MATHEMATICAL EDUCATION FRAMEWORK: ARTICULATING UNDERSTANDINGS
| dc.contributor.author | Mondini, Fabiane [UNESP] | |
| dc.contributor.author | Mocrosky, Luciane Ferreira [UNESP] | |
| dc.contributor.author | Orlowski, Nelem | |
| dc.contributor.author | Simões, Alexandre da Silva [UNESP] | |
| dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | |
| dc.contributor.institution | Universidade Federal do Paraná (UFPR) | |
| dc.date.accessioned | 2025-04-29T18:05:15Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-24 | |
| dc.description.abstract | In this article, we expose understandings for technological education, or technological mathematical education, following the path of explaining how we have come to understand what has been supporting school mathematics. To do this, we focus on mathematical predictability and accuracy, which are often required in educational processes, articulating it with the formation of people and bringing in it computational thinking as a creative way of linking science-technology-mathematics-teaching. We conclude that technology sustains a structural change in our society, in the way we live and act, in the way we teach and learn. This change also extends to the educational scenario in which Technological Education emerges, as a forming movement, which is structured based on technology, but beyond utility, bringing temporality, guided by the sense it makes in the world and calling us to think, in this context, Technological Education in the scope of Mathematical Education, as a formative possibility. | en |
| dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP) Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) e do programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP)., São Paulo | |
| dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista – Campus de Rio Claro (UNESP) Universidade Tecnológica Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (PPGFCET-UTFPR), Paraná | |
| dc.description.affiliation | Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (PPGFCET) Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus de Curitiba (UFPR) Rede Municipal de Ensino de Curitiba, Paraná | |
| dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Interunidades da Unesp e do programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), SP | |
| dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP) Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) e do programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP)., São Paulo | |
| dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista – Campus de Rio Claro (UNESP) Universidade Tecnológica Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (PPGFCET-UTFPR), Paraná | |
| dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Interunidades da Unesp e do programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), SP | |
| dc.format.extent | 143-157 | |
| dc.identifier | http://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.416 | |
| dc.identifier.citation | Revista Pesquisa Qualitativa, v. 9, n. 20, p. 143-157, 2021. | |
| dc.identifier.doi | 10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.416 | |
| dc.identifier.issn | 2525-8222 | |
| dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85198523601 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11449/296996 | |
| dc.language.iso | por | |
| dc.relation.ispartof | Revista Pesquisa Qualitativa | |
| dc.source | Scopus | |
| dc.subject | Computational Thinking | |
| dc.subject | Mathematical Education | |
| dc.subject | People formation | |
| dc.subject | Technological Education | |
| dc.title | TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE MATHEMATICAL EDUCATION FRAMEWORK: ARTICULATING UNDERSTANDINGS | en |
| dc.title | EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: ARTICULANDO COMPREENSÕES | pt |
| dc.type | Artigo | pt |
| dspace.entity.type | Publication | |
| relation.isOrgUnitOfPublication | 0bc7c43e-b5b0-4350-9d05-74d892acf9d1 | |
| relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery | 0bc7c43e-b5b0-4350-9d05-74d892acf9d1 | |
| unesp.author.orcid | 0000-0003-4975-6637[1] | |
| unesp.author.orcid | 0000-0002-8578-1496[2] | |
| unesp.author.orcid | 0000-0002-1426-9671[3] | |
| unesp.author.orcid | 0000-0002-1457-6305[4] | |
| unesp.campus | Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Ciência e Tecnologia, Sorocaba | pt |
| unesp.campus | Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Engenharia, Tupã | pt |
