Atenção!


O atendimento às questões referentes ao Repositório Institucional será interrompido entre os dias 20 de dezembro de 2025 a 4 de janeiro de 2026.

Pedimos a sua compreensão e aproveitamos para desejar boas festas!

Logo do repositório

TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE MATHEMATICAL EDUCATION FRAMEWORK: ARTICULATING UNDERSTANDINGS

dc.contributor.authorMondini, Fabiane [UNESP]
dc.contributor.authorMocrosky, Luciane Ferreira [UNESP]
dc.contributor.authorOrlowski, Nelem
dc.contributor.authorSimões, Alexandre da Silva [UNESP]
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.institutionUniversidade Federal do Paraná (UFPR)
dc.date.accessioned2025-04-29T18:05:15Z
dc.date.issued2021-04-24
dc.description.abstractIn this article, we expose understandings for technological education, or technological mathematical education, following the path of explaining how we have come to understand what has been supporting school mathematics. To do this, we focus on mathematical predictability and accuracy, which are often required in educational processes, articulating it with the formation of people and bringing in it computational thinking as a creative way of linking science-technology-mathematics-teaching. We conclude that technology sustains a structural change in our society, in the way we live and act, in the way we teach and learn. This change also extends to the educational scenario in which Technological Education emerges, as a forming movement, which is structured based on technology, but beyond utility, bringing temporality, guided by the sense it makes in the world and calling us to think, in this context, Technological Education in the scope of Mathematical Education, as a formative possibility.en
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP) Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) e do programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP)., São Paulo
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista – Campus de Rio Claro (UNESP) Universidade Tecnológica Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (PPGFCET-UTFPR), Paraná
dc.description.affiliationPós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (PPGFCET) Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus de Curitiba (UFPR) Rede Municipal de Ensino de Curitiba, Paraná
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Interunidades da Unesp e do programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), SP
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP) Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) e do programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual Paulista – Câmpus de Rio Claro (UNESP)., São Paulo
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista – Campus de Rio Claro (UNESP) Universidade Tecnológica Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (PPGFCET-UTFPR), Paraná
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista – Câmpus de Sorocaba (UNESP) programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Interunidades da Unesp e do programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), SP
dc.format.extent143-157
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.416
dc.identifier.citationRevista Pesquisa Qualitativa, v. 9, n. 20, p. 143-157, 2021.
dc.identifier.doi10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.416
dc.identifier.issn2525-8222
dc.identifier.scopus2-s2.0-85198523601
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11449/296996
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista Pesquisa Qualitativa
dc.sourceScopus
dc.subjectComputational Thinking
dc.subjectMathematical Education
dc.subjectPeople formation
dc.subjectTechnological Education
dc.titleTECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE MATHEMATICAL EDUCATION FRAMEWORK: ARTICULATING UNDERSTANDINGSen
dc.titleEDUCAÇÃO TECNOLÓGICA NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: ARTICULANDO COMPREENSÕESpt
dc.typeArtigopt
dspace.entity.typePublication
relation.isOrgUnitOfPublication0bc7c43e-b5b0-4350-9d05-74d892acf9d1
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery0bc7c43e-b5b0-4350-9d05-74d892acf9d1
unesp.author.orcid0000-0003-4975-6637[1]
unesp.author.orcid0000-0002-8578-1496[2]
unesp.author.orcid0000-0002-1426-9671[3]
unesp.author.orcid0000-0002-1457-6305[4]
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Ciência e Tecnologia, Sorocabapt
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Engenharia, Tupãpt

Arquivos