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Publicação:
The opinion of parents and teachers of students with learning disorders regarding executive function skills

dc.contributor.authorGermano, Giseli Donadon
dc.contributor.authorBrito, Lara Bastos
dc.contributor.authorCapellini, Simone Aparecida
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.date.accessioned2018-11-12T17:26:51Z
dc.date.available2018-11-12T17:26:51Z
dc.date.issued2017-09-01
dc.description.abstractABSTRACTPurpose: to compare the opinion of parents and teachers of students with learning disorders, regarding executive function skills.Methods: a cross-sectional cohort study, involving 39 students, boys and girls, with a multi-disciplinary diagnosis of learning disorders. Participants in the age range 8 to 11 years and 11 months were enrolled in Grades 3 to 5 of Primary Education I. The Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) questionnaire, comprising one questionnaire for the parents and another for the teachers, was applied. The aim was to characterize the behavioral aspects of executive function in the school and home environments.Results: data were statistically analyzed using non-parametric tests and significant differences in the answers provided by parents and teachers in the organization scale were found. By comparing the answers given by parents and teachers, significant differences were seen in the emotional control, planning/organization, material organization and monitoring scales.Conclusion: based on the results of this study, one concludes that there are different perceptions of impaired executive function among parents and teachers of students presented with learning disorders. Parental answers pointed to more difficulties than those provided by the teachers.en
dc.description.abstractRESUMOObjetivo: comparar a opinião de pais e de professores de escolares com transtornos de aprendizagem em habilidades de função executiva.Métodos: estudo de coorte transversal. Participaram deste estudo 39 escolares com diagnóstico interdisciplinar de transtornos de aprendizagem, de ambos os sexos, com faixa etária entre 8 anos e 11 anos e 11 meses, do 3º ao 5º ano do Ensino Público Fundamental I. Como procedimento foi utilizado o Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF), composto de dois questionários, sendo um para o preenchimento pelos pais e um para professores, visando à caracterização de aspectos comportamentais da função executiva em ambientes escolar e em casa.Resultados: os resultados foram analisados estatisticamente utilizando testes não paramétricos. Foi possível observar diferença significativa entre as respostas preenchidas pelos pais dos escolares em relação à escala de organização. Na comparação entre os questionários preenchidos pelos pais e pelos professores houve diferença significativa para as escalas de controle emocional, planejamento/organização, organização de materiais e monitoramento.Conclusão: houve diferentes percepções do comprometimento das funções executivas para os pais e para os professores dos escolares com transtornos de aprendizagem. As dificuldades foram indicadas predominantemente pelos pais comparativamente aos professores.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.format.extent674-682
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719510817
dc.identifier.citationRevista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 19, n. 5, p. 674-682, 2017.
dc.identifier.doi10.1590/1982-0216201719510817
dc.identifier.fileS1516-18462017000500674.pdf
dc.identifier.issn1516-1846
dc.identifier.scieloS1516-18462017000500674
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157768
dc.language.isoeng
dc.publisherABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
dc.relation.ispartofRevista CEFAC
dc.rights.accessRightsAcesso abertopt
dc.sourceSciELO
dc.subjectExecutive Functionen
dc.subjectLearning Disordersen
dc.subjectLearningen
dc.subjectFunção Executivapt
dc.subjectTranstornos de Aprendizagempt
dc.subjectAprendizagempt
dc.titleThe opinion of parents and teachers of students with learning disorders regarding executive function skillsen
dc.title.alternativeOpinião de pais e de professores de escolares com transtornos de aprendizagem quanto às habilidades de funções executivaspt
dc.typeArtigopt
dspace.entity.typePublication
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt

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