Publicação:
Habilidades informacionais abordadas em instrumentos de avaliação de CI

dc.contributor.authorSantos, Camila Araújo dos [UNESP]
dc.contributor.authorCasarin, Helen Castro Siva [UNESP]
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.date.accessioned2015-11-03T18:24:00Z
dc.date.available2015-11-03T18:24:00Z
dc.date.issued2014-01-01
dc.description.abstractInternationally there are validated instruments that are used on a large scale to verify the information literacy of individuals in different contexts. Their results serve as a diagnostic for the planning and implementation of information literacy activities. In Brazil there is no validated assessment tools of information literacy. An analysis of contents of four international instruments attached to the upper level educational institutions duly recognized in the literature of the field and validated. The results will be presented related to information literacy addressed in these instruments. It was found that the instruments analyzed the skills focused on the identification of terms of the informational needs, the preparation and construction of search strategies available in parameter two of the Association of College and Research Libraries; differentiation of information sources (parameter one); evaluation and selection of informational sources and selection of the theme searched information (parameter three); and, finally, the abilities of the ethical issue related to use of the information (parameter five). The parameter four, which is facing the communication of information, was not addressed by the instruments. It was concluded that there is a concern of those responsible for preparing the instruments covered with more traditional technical aspects of training users and aspects of information literacy at the expense of ethical and aesthetic aspects.en
dc.description.abstractA avaliação da competência informacional é um tema candente e pouco explorado no Brasil. Em âmbito internacional, existem instrumentos validados que são utilizados em larga escala para verificar a competência em informação de indivíduos em diferentes contextos. Os resultados da aplicação deste instrumentos servem como um diagnóstico para o planejamento e aplicação de atividades de formação da competência informacional pelos bibliotecários e professores. Realizou-se uma análise de quatro instrumentos internacionais: o Beile Test of Information Literacy for Education – B-TILED da University of Central Florida, o instrumento do Working Group on Library Instruction of the Subcommittee on Libraries of the Conference of Rectors and Principals of Quebec Universities – CREPUQ do Canadá, o Information Competency Proficiency Exam do projeto Bay Area Community Colleges Information Competency Assessment Project e o instrumento da universidade St. Olaf College The First Year Information Literacy in the Liberal Arts Assessment (FYILLAA) Project. Neste artigo serão apresentados os resultados referentes às habilidades informacionais abordadas nestes instrumentos. Verificou-se que os instrumentos analisados focaram as habilidades relativas à identificação dos termos da necessidade informacional, à elaboração e construção de estratégias de buscas disponíveis no parâmetro dois da Association of College and Research Libraries (ACRL); diferenciação de fontes (parâmetro um); avaliação e seleção das fontes informacionais e seleção das informações do tema pesquisado (parâmetro três); e, por fim, as habilidades ligadas à questão do plágio (parâmetro cinco). O parâmetro quatro que está voltado à comunicação de informações não foi abordado pelos instrumentos. As questões de múltipla-escolha foram as mais recorrentes em todos os instrumentos analisados. Concluiu-se que há uma preocupação dos responsáveis pela elaboração dos instrumentos analisados com aspectos mais tradicionais de formação de usuários e com os aspectos técnicos da competência em informação em detrimento dos aspectos éticos e estéticos.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, SP, Brasil
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Marílai, SP, Brasil
dc.description.affiliationPesquisadora CNPq Nivel 2, Brasilia, DF, Brazil
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Sao Paulo, Brazil
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Programa Posgrad Ciencia Informacao, Sao Paulo, Brazil
dc.format.extent135-144
dc.identifierhttp://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/16501
dc.identifier.citationInformação e Sociedade: Estudos. Campina Grande (PB): Universidade Federal de Campina Grande, v. 24, n. 3, p. 135-144, 2014.
dc.identifier.fileWOS000347798700010.pdf
dc.identifier.issn0104-0146
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/130323
dc.identifier.wosWOS:000347798700010
dc.language.isopor
dc.publisherUniversidade Federal de Campina Grande
dc.relation.ispartofInformação e Sociedade: Estudos
dc.relation.ispartofjcr0.159
dc.relation.ispartofsjr0,220
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.sourceWeb of Science
dc.subjectInformation literacyen
dc.subjectInformation skillsen
dc.subjectAssessment toolsen
dc.subjectCompetência informacionalpt
dc.subjectHabilidades informacionaispt
dc.subjectInstrumentos de avaliaçãopt
dc.titleHabilidades informacionais abordadas em instrumentos de avaliação de CIpt
dc.title.alternativeInformation skills included in information literacy assessment toolsen
dc.typeArtigo
dcterms.rightsHolderUniversidade Federal de Campina Grande
dspace.entity.typePublication
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt
unesp.departmentCiência da Informação - FFCpt

Arquivos

Pacote Original

Agora exibindo 1 - 1 de 1
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
WOS000347798700010.pdf
Tamanho:
319.93 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format