Publicação: CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
dc.contributor.author | Concário, Marcelo [UNESP] | |
dc.contributor.author | Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP] | |
dc.contributor.author | Ignácio, Ismair [UNESP] | |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | |
dc.date.accessioned | 2023-07-29T11:15:00Z | |
dc.date.available | 2023-07-29T11:15:00Z | |
dc.date.issued | 2022-12-05 | |
dc.description.abstract | Content and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation. | en |
dc.description.abstract | A aprendizagem integrada de conteúdos e de línguas (AICL) tem grande tradição na educação básica europeia. Neste artigo chamamos atenção para o uso indevidamente limitado do termo no ensino superior, sobretudo na pós-graduação. Ao descrever criticamente ações em uma disciplina num programa de pós em Educação para a Ciência, integralmente realizadas em inglês, buscamos contribuir para uma compreensão mais ampla das inter-relações entre conteúdos especializados e competências comunicativas avançadas em inglês acadêmico. Com base em dados qualitativos sobre a escrita colaborativa deste artigo em inglês, esperamos que o estudo de caso em sala de aula possa promover decisões mais amadurecidas quanto à internacionalização de programas de pós nas instituições que enfatizam a importância da língua inglesa para a visibilidade e cooperação acadêmica. | pt |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design | |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências | |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design | |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências | |
dc.format.extent | - | |
dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058 | |
dc.identifier.citation | Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. | |
dc.identifier.doi | 10.1590/1516-731320220058 | |
dc.identifier.file | S1516-73132022000100256.pdf | |
dc.identifier.issn | 1516-7313 | |
dc.identifier.issn | 1980-850X | |
dc.identifier.scielo | S1516-73132022000100256 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/244899 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. | |
dc.relation.ispartof | Ciência & Educação (Bauru) | |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | |
dc.source | SciELO | |
dc.subject | English for specific purposes | en |
dc.subject | (Post-)graduate education | en |
dc.subject | Academic language functions | en |
dc.subject | Ensino de inglês | pt |
dc.subject | CLIL | pt |
dc.subject | AICL | pt |
dc.subject | Educação para a ciência | pt |
dc.subject | Ensino superior | pt |
dc.title | CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program | en |
dc.title.alternative | CLIL em Educação para a Ciência: um estudo de caso em um programa de pós-graduação | pt |
dc.type | Artigo | |
dspace.entity.type | Publication | |
unesp.author.orcid | 0000-0002-7051-7879[1] | |
unesp.author.orcid | 0000-0002-2477-9421[2] | |
unesp.author.orcid | 0000-0003-1078-5465[3] | |
unesp.department | Design - FAAC | pt |
Arquivos
Pacote Original
1 - 1 de 1
Carregando...
- Nome:
- S1516-73132022000100256.pdf
- Tamanho:
- 219.63 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format