Logotipo do repositório
 

Publicação:
EFFECTS OF PHYSICAL EXERCISE FOR ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES: A SYSTEMATIC REVIEW

dc.contributor.authorPestana, Mayara Borkowske
dc.contributor.authorBarbieri, Fabio Augusto
dc.contributor.authorVitório, Rodrigo
dc.contributor.authorFigueiredo, Gabriella Andreeta
dc.contributor.authorMauerberg-decastro, Eliane
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de São Paulo
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.date.accessioned2018-11-12T17:28:16Z
dc.date.available2018-11-12T17:28:16Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractABSTRACT The literature presents the benefits of physical activity programs for people with intellectual disabilities (ID), but aspects such as those related to physical exercise prescription, benefits of the type of exercise program, the most recommended exercises, load control, and limitations of the interventions for adults with ID are subjects awaiting scientific research. The aim of this study was to verify, through a systematic review, the effects of physical activity programs for adults with ID. The procedure included an electronic search of the literature published from January 1960 to August 2014, considering terms related to physical activity, ID, and physical activity programs. Eight manuscripts met the eligibility criteria and were included in the study. Based on the systematic review, we found a limited number of studies that investigated, in a structured way, the effect of physical activity programs for adults with ID. In general, the systematized programs of physical exercise promoted consistent and significant benefits for adults with ID. However, there seems to be no consensus on the type of intervention to be used to promote the practice of physical activity in adults with ID. In addition, the methodological quality of the studies appears to be limited. We conclude that intervention studies with physical activity in adults with ID that involve aerobic exercise, sports specialization, and a combination of muscular and aerobic exercise performed two or three times a week for more than 40 minutes seem to be the most highly recommended for adults with ID.en
dc.description.abstractRESUMO Apesar da literatura apresentar os benefícios de programas de atividade física para a pessoa com deficiência intelectual (DI), aspectos como os relacionados à prescrição de exercício físico, benefícios de cada tipo de programa de exercício físico, exercícios mais recomendados, controle de carga, limitações das intervenções para adultos com DI são assuntos em espera de investigação científica. O objetivo deste estudo foi verificar, por meio de uma revisão sistemática, quais os efeitos de programas de atividade física para adultos com DI. O procedimento incluiu uma busca eletrônica da literatura publicada de janeiro de 1960 até agosto de 2014, considerando termos relacionados à atividade física, DI e programa de atividade física. Oito manuscritos preencheram os critérios da elegibilidade e foram incluídos no estudo. Com base na revisão sistemática, foi encontrado um limitado número de estudos que investigou, de forma estruturada, o efeito de programas de atividade física para adultos com DI. De forma geral, os programas sistematizados de exercício físico promoveram benefícios consistentes e significantes para adultos com DI. Entretanto, parece não haver um consenso do tipo de intervenção a ser utilizada para promover a prática de atividade física de adultos com DI. Além disso, a qualidade metodológica dos estudos parece ser limitada. Concluímos que estudos de intervenção com atividade física em adultos com DI que envolvem exercícios aeróbios, especialização esportiva e combinação de exercício de força muscular e aeróbio realizadas duas ou três vezes por semana por mais de 40 minutos parecem ser os mais recomendados para adultos com DI.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual de São Paulo
dc.description.affiliationUniversidade de São Paulo
dc.format.extent-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2920
dc.identifier.citationJournal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 29, p. -, 2018.
dc.identifier.doi10.4025/jphyseduc.v29i1.2920
dc.identifier.fileS2448-24552018000100204.pdf
dc.identifier.issn2448-2455
dc.identifier.lattes0585938559465147
dc.identifier.orcid0000-0002-3678-8456
dc.identifier.scieloS2448-24552018000100204
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/158088
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidade Estadual de Maringá
dc.relation.ispartofJournal of Physical Education
dc.relation.ispartofsjr0,194
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.sourceSciELO
dc.subjectIntellectual Disabilityen
dc.subjectExerciseen
dc.subjectQuality of life.en
dc.subjectDeficiência intelectualpt
dc.subjectExercíciopt
dc.subjectQualidade de vida.pt
dc.titleEFFECTS OF PHYSICAL EXERCISE FOR ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES: A SYSTEMATIC REVIEWen
dc.title.alternativeEFEITOS DO EXERCÍCIO FÍSICO PARA ADULTOS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICApt
dc.typeArtigo
dspace.entity.typePublication
unesp.author.lattes0585938559465147(2)
unesp.author.orcid0000-0002-3678-8456(2)

Arquivos

Pacote Original

Agora exibindo 1 - 1 de 1
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
S2448-24552018000100204.pdf
Tamanho:
216.29 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Coleções