Logotipo do repositório
 

Publicação:
Indicadores bibliométricos em ciência da informação: análise dos pesquisadores mais produtivos no tema estudos métricos na base Scopus

Carregando...
Imagem de Miniatura

Orientador

Coorientador

Pós-graduação

Curso de graduação

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Escola de Ciência da Informação da UFMG

Tipo

Artigo

Direito de acesso

Acesso abertoAcesso Aberto

Resumo

This research aims at analyzing the indicators of impact and relevance - total of published articles, average of citations, total number of citations and index h of the most productive researchers in the Metric Studies field, within periods of the Scopus base by means of a correlation study, determining the best equation of regression of index h due to the total of citations, as well as to all other indicators under analysis. As research procedure, we used the search terms bibliometr* OR scientometr* OR infometr* OR webometr* OR informetr* OR webmemetr* OR paentometr*, obtaining 36 researchers as the most productive ones. For each indicator, the following descriptive statistics were calculated: maximum, minimum, average, standard deviation and coefficient of variation. The coefficient of correlation of Pearson was calculated and adjusted to the equation of regression of index h due to the total of citations. The equation of multiple regression was identified, from index h due to the other indicators. Concluding, we highlight the need for a matching of such indicators to broadly describe a researcher's multifaceted profile, seeing the complementarity of information provided by the indicators of productivity and impact, from distinctive nature.

Descrição

Palavras-chave

Estudos métricos, Indicadores bibliométricos, Produção científica, Indicadores de citação, Índice h, Metric studies, Bibliometric indicators, Scientific production, Citation indicators, Index h

Idioma

Português

Como citar

Perspectivas em Ciência da Informação. Belo Horizonte: Escola Ciência Inform Ufmg, v. 16, n. 4, p. 16-28, 2011.

Itens relacionados

Financiadores

Unidades

Departamentos

Cursos de graduação

Programas de pós-graduação