Publicação: Representações sociais de estudantes do ensino médio sobre problemas ambientais
dc.contributor.author | Carmo, Tânia Do | |
dc.contributor.author | Magalhães, Carlos Alberto De Oliveira | |
dc.contributor.author | Kiouranis, Neide Maria Michellan [UNESP] | |
dc.contributor.author | Triani, Felipe Da Silva | |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual de Maringá (UEM) | |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (Unesp) | |
dc.contributor.institution | Faculdade Gama e Souza | |
dc.contributor.institution | Universidade do Grande Rio (Unigranrio) | |
dc.date.accessioned | 2021-07-14T10:36:01Z | |
dc.date.available | 2021-07-14T10:36:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.description.abstract | This article presents research findings on possible social representations developed by high-school students about the environmental problems of a city in the northwestern Paraná. Reflections on the importance of incorporating environment-related topics in science teaching has motived this work’s investigative efforts, as well as the importance of a social recognition of those topics in the action-taking processes. Data collection was undertaken through the word free evocation technique and analyzed in accordance to the structuralist approach of the Theory of Social Representations, in first and second year high-school classes. Results reveal an ongoing necessity of striving for a teaching style that stirs new environment notions, in which social factors are acknowledged as existent; since, through the considerations in the study, it was indicated that two of the classes investigated harbor naturalistic social representations of environmental issues. Thus, this study aims to contribute to the search for reflections and actions that permeate socioenvironmental issues. | en |
dc.description.abstract | A investigação refere-se às representações sociais de alunos do ensino médio sobre problemas ambientais de uma cidade do noroeste do Paraná e foi motivada pela importância da inserção, no ensino de ciências, das questões ambientais, bem como do seu reconhecimento para a tomada de atitudes. Os dados foram recolhidos por meio da técnica de evocação livre de palavras e analisados segundo a abordagem estruturalista da Teoria das Representações Sociais, em uma turma de primeiro e outra de terceiro ano do ensino médio. Conclui que, nas duas turmas investigadas, há indícios de representações sociais naturalistas dos problemas ambientais. | pt |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual de Maringá (UEM) | |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista (Unesp) | |
dc.description.affiliation | Faculdade Gama e Souza | |
dc.description.affiliation | Universidade do Grande Rio (Unigranrio) | |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista (Unesp) | |
dc.format.extent | 313-330 | |
dc.identifier | http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3411 | |
dc.identifier.citation | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 252, p. 313-330, 2018. | |
dc.identifier.doi | 10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3411 | |
dc.identifier.file | S2176-66812018000200313.pdf | |
dc.identifier.issn | 0034-7183 | |
dc.identifier.issn | 2176-6681 | |
dc.identifier.scielo | S2176-66812018000200313 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/212187 | |
dc.language.iso | por | |
dc.publisher | Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira | |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos | |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | |
dc.source | SciELO | |
dc.subject | science teaching | en |
dc.subject | environment | en |
dc.subject | theory of social representations | en |
dc.subject | ensino de ciências | pt |
dc.subject | meio ambiente | pt |
dc.subject | teoria das representações sociais | pt |
dc.title | Representações sociais de estudantes do ensino médio sobre problemas ambientais | pt |
dc.title.alternative | Social representations developed by high-school students about environmental issues | en |
dc.type | Artigo | |
dspace.entity.type | Publication | |
unesp.author.orcid | 0000-0002-6456-9859[1] | |
unesp.author.orcid | 0000-0002-1116-0777[2] | |
unesp.author.orcid | 0000-0002-1279-9994[3] | |
unesp.author.orcid | 0000-0001-6470-8823[4] |
Arquivos
Pacote Original
1 - 1 de 1
Carregando...
- Nome:
- S2176-66812018000200313.pdf
- Tamanho:
- 2.83 MB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format