Logotipo do repositório
 

Publicação:
Representações sociais de estudantes do ensino médio sobre problemas ambientais

dc.contributor.authorCarmo, Tânia Do
dc.contributor.authorMagalhães, Carlos Alberto De Oliveira
dc.contributor.authorKiouranis, Neide Maria Michellan [UNESP]
dc.contributor.authorTriani, Felipe Da Silva
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de Maringá (UEM)
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.institutionFaculdade Gama e Souza
dc.contributor.institutionUniversidade do Grande Rio (Unigranrio)
dc.date.accessioned2021-07-14T10:36:01Z
dc.date.available2021-07-14T10:36:01Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractThis article presents research findings on possible social representations developed by high-school students about the environmental problems of a city in the northwestern Paraná. Reflections on the importance of incorporating environment-related topics in science teaching has motived this work’s investigative efforts, as well as the importance of a social recognition of those topics in the action-taking processes. Data collection was undertaken through the word free evocation technique and analyzed in accordance to the structuralist approach of the Theory of Social Representations, in first and second year high-school classes. Results reveal an ongoing necessity of striving for a teaching style that stirs new environment notions, in which social factors are acknowledged as existent; since, through the considerations in the study, it was indicated that two of the classes investigated harbor naturalistic social representations of environmental issues. Thus, this study aims to contribute to the search for reflections and actions that permeate socioenvironmental issues.en
dc.description.abstractA investigação refere-se às representações sociais de alunos do ensino médio sobre problemas ambientais de uma cidade do noroeste do Paraná e foi motivada pela importância da inserção, no ensino de ciências, das questões ambientais, bem como do seu reconhecimento para a tomada de atitudes. Os dados foram recolhidos por meio da técnica de evocação livre de palavras e analisados segundo a abordagem estruturalista da Teoria das Representações Sociais, em uma turma de primeiro e outra de terceiro ano do ensino médio. Conclui que, nas duas turmas investigadas, há indícios de representações sociais naturalistas dos problemas ambientais.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual de Maringá (UEM)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.description.affiliationFaculdade Gama e Souza
dc.description.affiliationUniversidade do Grande Rio (Unigranrio)
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.format.extent313-330
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3411
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 252, p. 313-330, 2018.
dc.identifier.doi10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3411
dc.identifier.fileS2176-66812018000200313.pdf
dc.identifier.issn0034-7183
dc.identifier.issn2176-6681
dc.identifier.scieloS2176-66812018000200313
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/212187
dc.language.isopor
dc.publisherInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.sourceSciELO
dc.subjectscience teachingen
dc.subjectenvironmenten
dc.subjecttheory of social representationsen
dc.subjectensino de ciênciaspt
dc.subjectmeio ambientept
dc.subjectteoria das representações sociaispt
dc.titleRepresentações sociais de estudantes do ensino médio sobre problemas ambientaispt
dc.title.alternativeSocial representations developed by high-school students about environmental issuesen
dc.typeArtigo
dspace.entity.typePublication
unesp.author.orcid0000-0002-6456-9859[1]
unesp.author.orcid0000-0002-1116-0777[2]
unesp.author.orcid0000-0002-1279-9994[3]
unesp.author.orcid0000-0001-6470-8823[4]

Arquivos

Pacote Original

Agora exibindo 1 - 1 de 1
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
S2176-66812018000200313.pdf
Tamanho:
2.83 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Coleções