Ismael Silva: uma memória feita de fragmentos e silêncios
Carregando...
Data
2007-11-26
Autores
Porto, Carla Lisboa [UNESP]
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Resumo
Neste artigo farei uma reflexão sobre as peculiaridades da memória do compositor Ismael Ismael Silva (1905 – 1978), e de seus artifícios para valorizá-la. Pretendo discutir, a partir de reportagens, material iconográfico e entrevistas concedidas à imprensa, sobre suas ferramentas para a construção de sua imagem como sambista. Desse modo, surgem novas possibilidades de pesquisa sobre a construção de uma memória da música popular no Brasil.
In this exposition I think about the peculiarities of the composer Ismael Silva’s memory (1905 – 1978), and his skills to value it. I intend to discuss, focusing on the author’s reports, the iconographic material and interviews gave to the press, about his tools to build his image as a sambista. In this way, new possibilities of research about the construction of a memory of the popular music in Brazil appear.
In this exposition I think about the peculiarities of the composer Ismael Silva’s memory (1905 – 1978), and his skills to value it. I intend to discuss, focusing on the author’s reports, the iconographic material and interviews gave to the press, about his tools to build his image as a sambista. In this way, new possibilities of research about the construction of a memory of the popular music in Brazil appear.
Descrição
Palavras-chave
Ismael Silva, popular music, popular music memory, Ismael Silva, música popular, memória da música popular
Como citar
Patrimônio e Memória, v. 3, n. 2, p. 171-186.