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dc.contributor.authorBortoloti, Karen Fernanda [UNESP]
dc.contributor.authorCunha, Marcus Vinicius Da
dc.date.accessioned2014-09-30T18:18:37Z
dc.date.available2014-09-30T18:18:37Z
dc.date.issued2013-04-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013.
dc.identifier.issn2176-6681
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/109729
dc.description.abstractThis article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions.en
dc.description.abstractAnalisa as ideias e a atuação de Anísio Teixeira nos anos 1920 e 1930, focalizando as suas concepções acerca do valor da mensuração para a renovação educacional no Brasil. Considerando que o pensamento e as práticas de Teixeira devem ser compreendidos no contexto em que se desenvolveram, apresenta um histórico da inserção dos saberes psicológicos na educação, com especial atenção para a adesão do movimento escolanovista à Psicometria. Conclui que, ao defender o uso da mensuração, Teixeira se manteve fiel à meta da Escola Nova que exigia diagnosticar cientificamente o universo escolar, o que se fazia necessário para responder à crescente demanda por escolarização e às deficiências das instituições de ensino brasileiras.pt
dc.format.extent32-52
dc.language.isopor
dc.publisherInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.sourceSciELO
dc.subjecthistória da educação brasileirapt
dc.subjectEscola Novapt
dc.subjectAnísio Teixeirapt
dc.subjectPsicologiapt
dc.subjectPsicometriapt
dc.subjectHistory of Brazilian Educationen
dc.subjectNew Schoolen
dc.subjectAnísio Teixeiraen
dc.subjectPsychologyen
dc.subjectPsychometricsen
dc.titleAnísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuraçãopt
dc.title.alternativeAnísio Teixeira and Psychology: the value of measurementen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.institutionCentro Universitário Sistema Educacional Brasileiro
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.description.affiliationUnesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Araraquara
dc.description.affiliationCentro Universitário Sistema Educacional Brasileiro
dc.description.affiliationUSP Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras
dc.description.affiliationUnespUnesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Araraquara
dc.identifier.doi10.1590/S2176-66812013000100003
dc.identifier.scieloS2176-66812013000100003
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquarapt
dc.identifier.fileS2176-66812013000100003.pdf
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