Análise de protocolos com intervenção motora domiciliar para pacientes com doença de Alzheimer: uma revisão sistemática
Alternative title
Protocol analysis with home-based motor intervention for patients with Alzheimer's disease: a systematic reviewAuthor
Date
2013-09-01Type

View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
The regular practice of physical therapy is indicated as a non-pharmacological treatment of Alzheimer's disease by promoting cognitive, behavioral and functional benefits. However, little is known about the protocols with home-based motor intervention for this population. Thinking about it, this review aimed to investigate and analyze the protocols for home-based motor intervention for elderly with Alzheimer's disease described in scientific articles. A systematic search was performed in the following databases: Web of Science, PubMed, PsycINFO, and Scopus, using the following keywords and Boolean operators: home-based exercise OR home-based physical exercise OR home-based physical fitness OR home-based rehabilitation OR home-based physical therapy OR home-based physical activity OR home-based engine Intervention and AD OR Alzheimer's disease OR AlzheimerOR Alzheimer's dementia. We also conducted a manual search of reference lists of selected articles. Of the five articles that met the inclusion criteria adopted, three performed a protocol for home motor intervention, achieving good compliance with the program, improvement of general health and reduction of depressive symptoms. The other two studies were limited to describing the protocols. Although more studies are needed, with detailed protocols, this review allowed to show that protocols for home motor intervention can also produce positive effects for both patients and caregivers.
A prática regular de atividade física é indicada como uma terapia não farmacológica ao tratamento da doença de Alzheimer por promover benefícios cognitivos, comportamentais e funcionais. Pouco se sabe, porém, sobre os protocolos com intervenção motora domiciliar para essa população. Pensando nisso, esta revisão teve como objetivo investigar e analisar os protocolos de intervenção motora domiciliar para idosos com doença de Alzheimer descritos em artigos científicos. Realizou-se busca sistemática, sem limite de data, nas seguintes bases de dados: Web of Science, PubMed, PsycINFO e Scopus. Utilizaram-se os seguintes operadores booleanos e palavras-chave: home-based exercise OR home-based physical exercise OR home-based physical fitness OR home-based rehabilitation OR home-based physical therapy OR home-based physical activity OR home-based motor intervention and AD OR Alzheimer's disease OR Alzheimer OR Alzheimer's dementia. Realizou-se também uma busca manual nas listas de referência dos artigos selecionados. Dos cinco artigos que atenderam aos critérios de inclusão adotados, três realizaram um protocolo de intervenção motora domiciliar, conseguindo boa adesão ao programa, melhora geral da saúde e diminuição de sintomas depressivos. Os outros dois estudos limitaram-se a descrever os protocolos. Apesar de serem necessários mais estudos, com protocolos mais detalhados, esta revisão permitiu mostrar que protocolos de intervenção motora domiciliar também podem produzir efeitos positivos tanto para pacientes quanto para cuidadores.
How to cite this document
Keywords
Language
Collections

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2009
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Gazola, Rodrigo José Cristiano
; Mazotti, Adriano César
; Molero, Camila Schimite
; Mendes, Carolina Borghi
; Mello, Denise Fernandes de
; Marques, Emilia de Mendonça Rosa
; Talamoni, Jandira Liria Biscalquini
; Silva, José Humberto Dias da
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2008
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Pontes, Sueli Rodrigues
; Almeida, Djanira Soares de Oliveira e
; Godoy, Kathya Maria Ayres de
; Rosa, Claudia de Souza
; Nunes, Julianus Araújo
; Salvador, Sérgio Azevedo
; David, Célia Maria
; Vilche Peña, Angel Fidel
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Ser e tornar-se professor: práticas educativas no contexto escolar
Pinho, Sheila Zambello de; Spazziani, Maria de Lourdes
; Mendonça, Sueli Guadelupe de Lima
; Rubo, Elisabete Aparecida Andrello
; Villarreal, Dalva Maria de Oliveira
; Duarte, Camila
; Okamoto, Mary Yoko
; Souza, Thais R.
; Garms, Gilza Maria Zauhy
; Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2012) [Livro]