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dc.contributor.authorOliveira, Daniele Ramos de [UNESP]
dc.contributor.authorGuimarães, Célia Maria [UNESP]
dc.contributor.authorLima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:33Z
dc.date.available2015-02-24T13:57:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifierhttp://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5124
dc.identifier.citationRevista Educação em Questão, v. 46, n. 32, p. 98-130, 2013.
dc.identifier.issn0102-7735
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114873
dc.description.abstractThis article presents elements that make up the quality of education in the age group of zero to five years, offered by institutions of Early Childhood Education in Brazil, based on research results disseminated in theses and dissertations that focus on this theme. It was used as the methodological procedure outlined mapping Brazilian literature of academic research related to the Post-Graduate Education, which focus on the issue in the period between 1996 and 2012. The results of the study provide insights on funding, teacher training, family, quality of care in the school systems, institutional assessment, perceptions of quality and educational practices that allow discuss the quality of early childhood education offered in Brazilian institutions. Moreover, considering that not convenient to take the concept of quality of early childhood education as universal as this is linked to the context, the conceptions about children and their education.en
dc.description.abstractO presente artigo apresenta elementos que compõem a qualidade da educação na faixa etária de zero a cinco anos, oferecida por instituições de Educação Infantil no Brasil, com base nos resultados de pesquisa disseminados em teses e dissertações que enfocam essa temática. Foi utilizado o procedimento metodológico delineado como mapeamento bibliográfico das pesquisas acadêmicas brasileiras vinculadas aos Programas de Pós-Graduação em Educação, os quais focalizam a questão no período entre 1996 e 2012. Os resultados dos estudos fornecem elementos sobre financiamento, formação de professores, família, qualidade do atendimento em redes de ensino, avaliação institucional, percep- ções sobre qualidade e práticas educativas que permitem discutir sobre a qualidade da Educação Infantil oferecida nas instituições brasileiras. Além disso, considera-se que não convém tomar o conceito de qualidade da Educação Infantil como universal, visto que este se vincula ao contexto, às concepções sobre criança e à sua educação.pt
dc.format.extent98-130
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista Educação em Questão
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjecteducação infantilpt
dc.subjectqualidadept
dc.titleQualidade na educação infantil em instituições brasileiras: contributos de pesquisas acadêmicas para o debatept
dc.title.alternativeQuality in early childhood education in brazilian institutions: academic research contributions to the debateen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt
dc.identifier.fileISSN0102-7735-2013-46-32-98-130.pdf
dc.identifier.lattes5702962982414366
unesp.departmentDidática - FFCpt
unesp.author.lattes5702962982414366
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