Estudo da estabilidade dinâmica e controle da aeronave AF-X da equipe AeroFEG

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Data

2011

Orientador

Rosado, Victor Orlando Gamarra

Coorientador

Pós-graduação

Curso de graduação

Engenharia Mecânica - FEG

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Tipo

Trabalho de conclusão de curso

Direito de acesso

Acesso abertoAcesso Aberto

Resumo

Resumo (inglês)

The present work aims to study the stability and control of the aircraft AF-X of AeroFEG team for AeroDesign to contribute with it in developing its theoretical project report for the competition and present the shortcomings of stability that it might measures for the practical test. In the first moment, it was presented forces and motion of the aircraft, so to define the equations of motion. After the equations of motion were calculated, the transfer functions were found and the aircraft response was analyzed under longitudinal stability and lateral-directional. We obtained responses from the aircraft and through the method of Root Locus the gains required to improve responses and reduce the overshoot, finally some changes and improvements for increased stability have been addressed. The study covered all the motions and control surfaces of the aircraft, showing the characteristics and behavior of the front disruptions, as well as opportunities for gains and improvementsThe present work aims to study the stability and control of the aircraft AF-X of AeroFEG team for AeroDesign to contribute with it in developing its theoretical project report for the competition and present the shortcomings of stability that it might measures for the practical test. In the first moment, it was presented forces and motion of the aircraft, so to define the equations of motion. After the equations of motion were calculated, the transfer functions were found and the aircraft response was analyzed under longitudinal stability and lateral-directional. We obtained responses from the aircraft and through the method of Root Locus the gains required to improve responses and reduce the overshoot, finally some changes and improvements for increased stability have been addressed. The study covered all the motions and control surfaces of the aircraft, showing the characteristics and behavior of the front disruptions, as well as opportunities for gains and improvements

Resumo (português)

O presente trabalho tem como objetivo estudar a estabilidade dinâmica e controle da aeronave AF-X da equipe AeroFEG de aerodesign e que estes resultados venham a contribuir com a mesma no desenvolvimento do seu relatório de projeto teórico para a competição, bem como apresentar as deficiências de estabilidade que a mesma possa vir a ter para a prova prática. Primeiramente, apresentou-se as forças e movimentos da aeronave, para definir assim as equações de movimento da mesma. Após definida as equações de movimento, foram encontradas as respostas das funções transferência das variáveis em estudo de forma a aeronave ser analisada sob a estabilidade longitudinal e látero-direcional. Obteve-se as respostas da aeronave e atráves do Método do Lugar Geométrico dos Pólos determinam-se os ganhos para melhorar estas respostas e diminuir os overshoots. Por fim, apresenta-se algumas mudanças e melhorias que devem ser consideradas para aumento da estabilidade. Considerações que devem ser levadas em conta da aeronave, como por exemplo superfície da aeronave, apresentando a característica e melhorando seu comportamento frente as perturbações sofridas

Descrição

Idioma

Português

Como citar

EMMERICK, Maylle Cristiane. Estudo da estabilidade dinâmica e controle da aeronave AF-X da equipe AeroFEG. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Engenharia Mecânica) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.

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