Materiais educacionais voltados à crianças com transtorno de aprendizagem: diretrizes sob a ótica do design gráfico inclusivo
Alternative title
Educational materials to children with learning disorders: guidelines under the view of inclusive graphic designDate
2018-08-17Type
Graduate program
Design - FAAC
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
Os materiais educacionais são instrumentos decisivos no processo de ensino e aprendizagem da criança, em especial aquelas com transtornos de aprendizagem. A presente pesquisa se propôs a verificar que aspectos do Design Gráfico tornam os materiais educacionais de intervenção e avaliação aplicados às crianças portadoras de dificuldade ou transtornos da aprendizagem mais inclusivos. Para isso foram levantados conceitos relacionados ao Design Inclusivo, Design da Informação e Design Educacional, gerando subsídios que embasam a coleta de dados através de entrevistas com especialistas em transtornos da aprendizagem, a fim de identificar os materiais educacionais mais usados em intervenção junto ao público infantil, bem como os problemas que apresentam neste processo. Tais materiais foram analisados e problemas relativos ao design dos mesmos foram evidenciados. Por fim, alcançou-se um conjunto de diretrizes capazes de auxiliar no desenvolvimento e projeto de novos materiais tendo como norte o Design Gráfico Inclusivo.
Educational materials are decisive instruments in the teaching and learning process of children, especially those with learning disorders. The present research aimed to verify which aspects of Graphic Design make the educational materials of intervention and evaluation applied to children with difficulty or learning disorders, more inclusive. In order to do, concepts related to Inclusive Design, Information Design and Educational Design were developed, generating support that supports the collection of data through interviews with specialists in learning disorders, in order to raise the educational materials most used in intervention with children, as well as the problems they present in this process. These materials were analyzed and problems related to their design were evidenced. Finally, a set of guidelines capable of assisting in the development and design of new materials based on Inclusive Graphic Design, were reached
How to cite this document
Keywords
Language
Collections

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Design de superfície: por um ensino no Brasil
Silva, Márcia Luiza França da (Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2017) [Tese de doutorado]O Design de Superfícies (DS), proposto como especialidade do Design em 2005, ainda não possui curso específico em graduação. Esta tarefa está atualmente ao encargo de cinco especializações na região sul-sudeste do Brasil. ... -
Contribuições do design gráfico para o design de superfície
Rinaldi, Ricardo Mendonça; Menezes, Marizilda dos Santos
(Educação Gráfica, 2010) [Artigo]
Graphic Design is a profession established with advent artistic vanguards of the twentieth century. As professional activity, it works with planning and projects which involve the visual solution of communication and ... -
Revista Senhor: a influência da ilustração na formação do design editorial no Brasil
Oliveira Júnior, Adilson Gonzales de; Nakata, Milton Koji(Educação Gráfica, 2014) [Artigo]
Senhor Magazine’s editorial project was used as basis for several scientific studies as its content represents a turning point to national culture and it marks the decade of 1960 as one of the most significant projects of ...