Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Camila Silveira Da [UNESP]
dc.contributor.authorOliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]
dc.date.accessioned2021-07-14T10:34:50Z
dc.date.available2021-07-14T10:34:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204
dc.identifier.citationEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011.
dc.identifier.issn1983-2117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/212122
dc.description.abstractIn the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge.en
dc.description.abstractNeste artigo apresenta-se um panorama sobre quem são e o que fazem os mediadores de centros e museus de Ciência A literatura aponta os diversos papéis que possuem esses sujeitos e também que a presença desses profissionais nas instituições de educação não-formal já é algo con solidado. Também são apresentados e discutidos dados obtidos junto a mediadores de um centro de Ciências focando o papel desses sujeitos durante as visitas escolares mediadas, com o objetivo de caracterizar as ações que cabem a esses profissionais. Os dados construídos e analisados apontaram que, durante as visitas escolares, os papéis que cabem aos mediadores são: (a) mediar o conhecimento; (b) explicar os conceitos cien tíficos envolvidos nas exposições; (c) apresentar os espaços temáticos; (d) receber e organizar os visitantes; (e) zelar pelo espaço físico e integridade física e moral dos visitantes; (f) complementar e ensino escolar dos visi tantes e (g) difundir conhecimento científico.pt
dc.format.extent47-64
dc.language.isopor
dc.publisherFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.relation.ispartofEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.sourceSciELO
dc.subjectmediatorsen
dc.subjectcenters and museums of sciencesen
dc.subjectmediated school visitsen
dc.subjectmediadorespt
dc.subjectcentros e museus de ciênciaspt
dc.subjectvisitas escolares mediadaspt
dc.titleMEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARESpt
dc.title.alternativeSCIENCE CENTERS MEDIATORS AND THEIR ROLES DURING SCHOOL VISITSen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Química
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Química
dc.identifier.doi10.1590/1983-21172011130204
dc.identifier.scieloS1983-21172011000200047
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS1983-21172011000200047.pdf
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record