Show simple item record

dc.contributor.authorCarvalho, Taynara Franco De [UNESP]
dc.contributor.authorSouza, Samuel De [UNESP]
dc.date.accessioned2021-07-14T10:37:06Z
dc.date.available2021-07-14T10:37:06Z
dc.date.issued2019-12-20
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3047
dc.identifier.citationJournal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 30, p. -, 2019.
dc.identifier.issn2448-2455
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/212261
dc.description.abstractThis work focuses on the training of physical education teachers in the Supervised Teaching Practice. It aims to understand the knowledges that are mobilized in the Supervised Teaching Practice. The qualitative research, descriptive study, using as techniques: interview with 10 trainees and seven teachers and content analysis. The participants pointed out that the construction of the knowledges and the rescue of the experiences are continuous, having as influences the schooling, the teaching practice and the training courses. The mobilization of the disciplinary, curriculum, pedagogical tradition and pedagogical action knowledges by students in the internship occurred according to the needs and challenges of this process, forming a kind of reservoir. From this reservoir of knowledges, teachers mobilize the experiential knowledge (an amalgam of knowledges) in the supervision and guidance of the internship. In this knowledge base, the teacher is supplied, while the student is guided in the practice of teaching.en
dc.description.abstractEste trabalho focaliza a formação de professores de Educação Física no Estágio Supervisionado. Ele tem como objetivo central compreender os saberes que são mobilizados no Estágio Supervisionado. Opta-se pela pesquisa qualitativa, estudo descritivo, utilizando como técnicas: entrevista com 10 estagiários e sete professores e análise de conteúdo. Os participantes apontaram que a construção dos saberes e o resgate das experiências são contínuas, tendo como influências a escolarização, a prática docente e a realização de cursos. A mobilização dos saberes (disciplinar, curricular, tradição pedagógica, ação pedagógica) pelos estudantes no estágio ocorreu de acordo com as necessidades e desafios desse processo, formando uma espécie de reservatório. Desse reservatório de saberes, os professores mobilizam o saber experiencial (uma amálgama de saberes) na supervisão e orientação do estágio. Nessa base de conhecimento, o professor se abastece, enquanto o estudante se orienta na prática de ensino.pt
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
dc.format.extent-
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidade Estadual de Maringá
dc.relation.ispartofJournal of Physical Education
dc.sourceSciELO
dc.subjectSupervised teachingen
dc.subjectKnowledge teachersen
dc.subjectInitial teacher educationen
dc.subjectEstágio supervisionadopt
dc.subjectSaberes docentespt
dc.subjectFormação inicialpt
dc.titleSUPERVISED TEACHING PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE MOBILIZATION OF TEACHER KNOWLEDGESen
dc.title.alternativeESTÁGIO SUPERVISIONADO NA EDUCAÇÃO FÍSICA: A MOBILIZAÇÃO DOS SABERES DOCENTEpt
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.identifier.doi10.4025/jphyseduc.v30i1.3047
dc.identifier.scieloS2448-24552019000100242
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.description.sponsorshipIdCAPES: IC-2013 / 01248-6
dc.description.sponsorshipIdCNPq: 432829 / 2016-4; 439325 / 2018-8
dc.identifier.fileS2448-24552019000100242.pdf
unesp.author.orcid0000-0002-9594-3073[1]
unesp.author.orcid0000-0002-8991-7039[2]
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record