Efeitos de um programa de atividade física sobre os sintomas depressivos e a qualidade de vida de idosos com demência de Alzheimer
Alternative title
Effects of a physical activity program on depressive symptoms and quality of life of elderly with Alzheimer's dementiaEfectos de un programa de actividad física en los síntomas depressivos y la calidad de vida del ancianos con demencia de Alzheimer
Author
Date
2012-12Type
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
The aim of the study was to analyze the effects of a physical exercises' program on depressive symptoms and quality of life (QL) in elderly with Alzheimer's Disease (AD) and QL of their caregivers. Six elderly women performed a physical exercises' program with six months of duration, and the other six composed the control group. The Mini-Mental State Examination, the Quality of Life Scale and the Geriatric Depression Scale were applied to evaluate the variables. Data were analyzed by Analyze of Variance (Two-way) and Pearson's correlations. The level of significance was set at 5% (p < 0.05). The results showed that the physical exercises' program proposed could aid on the reduction of depressive symptoms of AD patients. However less worsening was observed on QL of patients and caregivers from the physically active group.
El objetivo del estudio fue analizar los efectos de un programa de ejercicios en los síntomas depresivos y la percepción de calidad de vida (CV) de los pacientes con Demencia de Alzheimer (DA) y sus cuidadores. Seis personas ancianas realizaran un programa de ejercicio físico por un periodo del seis meses, otro grupo estaba formado por el grupo de control. El Mini Examen del Estado Mental, la Escala de Calidad de Vida y la Escala de Depresión Geriátrica fueran utilizados para evaluar las variables. Los datos fueron analizados por análisis de varianza de dos entradas (ANOVA de dos vías) y la correlación de Pearson, con un nivel de significancia de 5% (p < 0,05). Los resultados muestran que el programa propuesto puede ayudar en la reducción de los síntomas depresivos en pacientes con DA, pero no promove mejoras significativas en la percepción de la calidad de vida de estos pacientes ni sus cuidadores. Sin embargo menos daños de la percepción de calidad de vida se observaron en los pacientes y los cuidadores que eran físicamente activos.
O objetivo do estudo foi analisar os efeitos de um programa de exercícios físicos sobre os sintomas depressivos e a percepção da Qualidade de vida (QV) de pacientes com Doença de Alzheimer (DA) e de seus cuidadores. Seis idosas realizaram um programa de exercícios físicos durante seis meses, outras seis compuseram o grupo controle. O Mini-Exame do Estado Mental, a Escala de Qualidade de Vida e a Escala de Depressão em Geriatria foram aplicados para avaliação das variáveis. Os dados foram analisados através de uma ANOVA two-way e correlação de Pearson, com nível de significância de 5% (p < 0,05).Os resultados mostraram que o programa proposto pode auxiliar na redução dos sintomas depressivos de pacientes com DA, mas não promoveu melhoras significativas na percepção da QV destes pacientes e nem de seus cuidadores. Entretanto menores comprometimentos da percepção da qualidade de vida foram observados em pacientes e cuidadores que eram fisicamente ativos.
How to cite this document
Keywords
Language

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2009
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Gazola, Rodrigo José Cristiano
; Mazotti, Adriano César
; Molero, Camila Schimite
; Mendes, Carolina Borghi
; Mello, Denise Fernandes de
; Marques, Emilia de Mendonça Rosa
; Talamoni, Jandira Liria Biscalquini
; Silva, José Humberto Dias da
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2008
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Pontes, Sueli Rodrigues
; Almeida, Djanira Soares de Oliveira e
; Godoy, Kathya Maria Ayres de
; Rosa, Claudia de Souza
; Nunes, Julianus Araújo
; Salvador, Sérgio Azevedo
; David, Célia Maria
; Vilche Peña, Angel Fidel
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Ser e tornar-se professor: práticas educativas no contexto escolar
Pinho, Sheila Zambello de; Spazziani, Maria de Lourdes
; Mendonça, Sueli Guadelupe de Lima
; Rubo, Elisabete Aparecida Andrello
; Villarreal, Dalva Maria de Oliveira
; Duarte, Camila
; Okamoto, Mary Yoko
; Souza, Thais R.
; Garms, Gilza Maria Zauhy
; Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2012) [Livro]