Limites e derivadas no ensino médio: possibilidades de ensino
Alternative title
Limits and derivatives in high school: teaching possibilitiesAuthor
Advisor
Date
2022-02-04Type
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
O presente trabalho tem como objetivo indicar possibilidades de se ensinar limites e derivadas no Ensino Médio. Para tanto, a metodologia aplicada é de caráter qualitativo e investigativo, onde as ações realizadas foram norteadas pela Análise de Conteúdo, essa definida como uma ferramenta que viabiliza, através de uma leitura detalhada e minuciosa, encontrar aquilo que se apresenta ausente ou imperceptível à primeira vista. A temática abordada possui expressiva relevância para o ensino da Matemática, pois representa o marco central de mudanças substanciais na sociedade a partir de sua sistematização, que foi iniciada no final do século XVII. Outrossim, a história do cálculo infinitesimal descrita aqui, possui enfoque nos contextos que oportunizaram seu desenvolvimento, além de seus principais precursores, tais como Isaac Newton e Gottfried Wilhelm Leibniz. Além disso, observa-se propostas de aulas sobre limites e derivadas, que consideram o contexto onde estão sendo ministradas, ou seja, os conteúdos estão articulados com foco nos estudantes do Ensino Médio de maneira simples e modesta. Por fim, conclui-se que o ensino de cálculo para estudantes da etapa de ensino em questão pode ser uma possibilidade potencializadora a depender dos recursos, da turma e as formas como esses recursos são utilizados com essa turma.
The present work aims to indicate possibilities of teaching limits and derivatives in high school. Therefore, the applied methodology is qualitative and investigative, where the actions taken were guided by Content Analysis, which is defined as a tool that enables, through detailed and thorough reading, to find what is absent or imperceptible at first sight. The theme addressed has expressive relevance for the teaching of Mathematics, as it represents the central landmark of substantial changes in society from its systematization, which began at the end of the 17th century. Furthermore, the history of infinitesimal calculus described here focuses on the contexts that gave rise to its development, in addition to its main precursors, such as Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. In addition, there are proposals for classes on limits and derivatives, which consider the context in which they are being taught, that is, the contents are articulated with a focus on high school students in a simple and modest way. Finally, it is concluded that the teaching of calculus to students of the teaching stage in question can be a enhancer possibility depending on the resources, the class and the ways in which these resources are used with this class.
How to cite this document
Keywords
Language
Sponsor
Collections

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Planejamento em um grupo de professores de uma sequência didática de caráter sociocientífico numa perspectiva da educação inclusiva: o autismo e a Covid-19 em sala de aula
Perez, Jefferson Felipe Candido (Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2022) [Dissertação de mestrado]Tendo em vista o crescimento das pesquisas relacionadas à inclusão na área de educação científica, percebemos que, entre a várias problemáticas investigadas, há uma lacuna que se refere ao distanciamento entre o contexto ... -
Funções trigonométricas
Cajuela, Renata Ferreira(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2013) [Dissertação de mestrado]
The present work is a set of activities aimed at teaching introductory notions of trigonometry to high school, accompanied by an abstract theory of the subject. The activities were developed in free and multi-platform ... -
O processo de configuração curricular: uma análise da compreensão de professores de educação física das séries iniciais do ensino fundamental
Marques, Marcos Vinicius(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2014) [Dissertação de mestrado]
This research deals with the curriculum themes and focuses on the Physical Education teacher of the initial series of elementary school. The objective is to analyze the understanding of teachers about their participation ...