Logotipo do repositório
 

Publicação:
Formação Ética na Educação Profissional, Científica e Tecnológica

dc.contributor.authorNunes, Vinícius Bozzano
dc.contributor.authorSouza, Leonardo Lemos De
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.date.accessioned2018-11-12T17:28:02Z
dc.date.available2018-11-12T17:28:02Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.description.abstractAbstract: The mismatch between technological development and human development is evident in the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, making ethical formation an important point of discussion in this context. This article shows results of research that investigates how this education is represented in the speech of the pedagogical managers of the Network. From the data, the emphasis is on disciplinary approaches and professional or professionalizing representations of business and neoliberal ethics. It is concluded that the morality theme should integrate the debates about Professional Education, reconciling the technical and human dimensions of formation and thus guiding the educational process toward emancipatory.en
dc.description.abstractResumo: O descompasso entre desenvolvimento tecnológico e desenvolvimento humano é evidente na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, fazendo da formação ética um importante ponto de discussão nesse contexto. Este artigo traz resultados de pesquisa que investigou como essa formação está representada na fala dos gestores pedagógicos da Rede. Dos dados, destacam-se a tônica nas abordagens disciplinares e as representações profissionais ou profissionalizantes da ética empresarial e neoliberal. Conclui-se que o tema moralidade deve integrar os debates sobre a Educação Profissional, reconciliando as dimensões técnica e humana da formação e assim orientando o processo educativo em direção emancipatória.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.format.extent711-726
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623667554
dc.identifier.citationEducação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 2, p. 711-726, 2018.
dc.identifier.doi10.1590/2175-623667554
dc.identifier.fileS2175-62362018000200711.pdf
dc.identifier.issn2175-6236
dc.identifier.lattes6444203522447403
dc.identifier.scieloS2175-62362018000200711
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/158033
dc.language.isopor
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.relation.ispartofEducação & Realidade
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.sourceSciELO
dc.subjectProfessional, Scientific and Technological Educationen
dc.subjectEthical Educationen
dc.subjectMoral Educationen
dc.subjectBarbarismen
dc.subjectRepresentationsen
dc.subjectEducação Profissional, Científica e Tecnológicapt
dc.subjectFormação Éticapt
dc.subjectEducação Moralpt
dc.subjectBarbáriept
dc.subjectRepresentaçõespt
dc.titleFormação Ética na Educação Profissional, Científica e Tecnológicapt
dc.title.alternativeEthical Formation in Professional, Scientific and Technological Educationen
dc.typeArtigo
dspace.entity.typePublication
unesp.author.lattes6444203522447403[2]

Arquivos

Pacote Original

Agora exibindo 1 - 1 de 1
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
S2175-62362018000200711.pdf
Tamanho:
267.84 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Coleções