Publicação:
Mathematics as Discourse

dc.contributor.authorSkovsmose, Ole [UNESP]
dc.contributor.institutionAalborg University
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.date.accessioned2021-07-14T10:24:38Z
dc.date.available2021-07-14T10:24:38Z
dc.date.issued2012-08
dc.description.abstractInitial steps are taken towards an interpretation of the discourse of mathematics, by showing that a mathematical model does not represent, but re-present; that it is not objective, but that it invents its objects; and that it is not descriptive, but performative. Mathematics-based discursive acts become identified, as crucial elements in an interpretation of mathematics as discourse. The discursive acts are: (1) technological imagination, (2) hypothetical reasoning, (3) legitimation or justification, (4) realisation, and (5) dissolution of responsibility. Through such acts, mathematics exercises symbolic power and makes possible new forms of symbolic violence.en
dc.description.abstractOs passos iniciais para uma interpretação do discurso da matemática são considerados, mostrando que um modelo matemático não representa, mas re-apresenta; que não é objetivo, mas que inventa seus objetos, e que não é descritivo, mas performativo. A matemática baseada em atos discursivos se identifica como os elementos cruciais para uma interpretação da matemática como discurso. Os atos discursivos são: (1) imaginação tecnológica, (2) Raciocínio hipotético, (3) legitimação ou justificação, (4) realização, e (5) dissolução de responsabilidade. Por meio de tais atos, a matemática exerce o poder simbólico e torna-se possível nova forma de violência simbólica.pt
dc.description.affiliationAalborg University, Department of Learning and Philosophy
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Matemática
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Matemática
dc.format.extent773-790
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2012000300002
dc.identifier.citationBolema: Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, Brazil: UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 26, n. 43, p. 773-790, 2012.
dc.identifier.doi10.1590/S0103-636X2012000300002
dc.identifier.fileS0103-636X2012000300002.pdf
dc.identifier.issn0103-636X
dc.identifier.issn1980-4415
dc.identifier.scieloS0103-636X2012000300002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/211455
dc.language.isoeng
dc.publisherUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.relation.ispartofBolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.sourceSciELO
dc.subjectAnalytic Duality-Interpretation of Languageen
dc.subjectDiscursive Interpretation of Languageen
dc.subjectDiscursive Actsen
dc.subjectSymbolic Poweren
dc.subjectSymbolic Violenceen
dc.subjectAnalítica Dualidade da Interpretação da Linguagempt
dc.subjectInterpretação Discursiva da Linguagempt
dc.subjectAtos Discursivospt
dc.subjectPoder Simbólicopt
dc.subjectViolência Simbólicapt
dc.titleMathematics as Discourseen
dc.title.alternativeMatemática como Discursopt
dc.typeArtigo
dspace.entity.typePublication

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