Logotipo do repositório
 

Publicação:
Computational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems 1 2 3 4

dc.contributor.authorSilva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da [UNESP]
dc.contributor.authorGadanidis, George
dc.contributor.authorHughes, Janette
dc.contributor.authorNamukasa, Immaculate Kizito
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.institutionWestern University
dc.contributor.institutionUniversity of Ontario Institute of Technology
dc.contributor.institutionWestern Universit
dc.date.accessioned2021-07-14T10:24:55Z
dc.date.available2021-07-14T10:24:55Z
dc.date.issued2020-08-10
dc.description.abstractIn this paper we investigate students’ computational thinking in mathematics education. Specifically, through the analysis of teaching experiments conducted as qualitative case studies, we explore aspects of constructionism and problem solving. In different learning scenarios, pairs of elementary school and undergraduate students explored coding puzzles in order to complete a posed computational-mathematical task. From a constructionist point of view, the results indicate that the learning experience involved a problem solving spiral of description, execution, reflection and debugging. In the case of the experience of the undergraduate students, we also identified specific characteristics of computational thinking related to heuristic processes such as exploration, planning, analysis, and verification.en
dc.description.abstractNeste artigo, investigamos o pensamento computacional de alunos em educação matemática. Especificamente, pela análise de experimentos de ensino conduzidos como estudos de caso qualitativos, exploramos aspectos do construcionismo e da resolução de problemas. Em diferentes cenários de aprendizagem, duplas de alunos do ensino fundamental e de graduação exploraram problemas de codificação para concluir uma tarefa matemático-computacional. Do ponto de vista construcionista, os resultados indicam que a experiência de aprendizagem envolveu uma espiral de descrição, execução, reflexão e depuração de problemas. No caso da experiência dos estudantes de graduação, também identificamos características específicas do pensamento computacional relacionadas a processos heurísticos, como exploração, planejamento, análise e verificação.pt
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.description.affiliationWestern University
dc.description.affiliationUniversity of Ontario Institute of Technology
dc.description.affiliationWestern Universit
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
dc.description.sponsorshipIdCNPq: 428323/2018/-9
dc.format.extent-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0034
dc.identifier.citationPro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 31, p. -, 2020.
dc.identifier.doi10.1590/1980-6248-2018-0034
dc.identifier.fileS0103-73072020000100528.pdf
dc.identifier.issn1980-6248
dc.identifier.scieloS0103-73072020000100528
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/211473
dc.language.isoeng
dc.publisherUNICAMP - Faculdade de Educação
dc.relation.ispartofPro-Posições
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.sourceSciELO
dc.subjectmathematics educationen
dc.subjectconstructionismen
dc.subjectproblem solvingen
dc.subjecteducação matemáticapt
dc.subjectconstrucionismopt
dc.subjectresolução de problemaspt
dc.titleComputational thinking as a heuristic endeavour: students’ solutions of coding problems 1 2 3 4en
dc.title.alternativePensamento Computacional como uma iniciativa heurística: soluções de estudantes sobre problemas de programaçãopt
dc.typeArtigo
dspace.entity.typePublication
unesp.author.orcid0000-0002-5810-2259[1]
unesp.author.orcid0000-0002-5982-6056[2]
unesp.author.orcid0000-0002-3463-8382[3]
unesp.author.orcid0000-0001-7231-0671[4]

Arquivos

Pacote Original

Agora exibindo 1 - 1 de 1
Carregando...
Imagem de Miniatura
Nome:
S0103-73072020000100528.pdf
Tamanho:
1.42 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Coleções