Atenção!


O atendimento às questões referentes ao Repositório Institucional será interrompido entre os dias 20 de dezembro de 2025 a 4 de janeiro de 2026.

Pedimos a sua compreensão e aproveitamos para desejar boas festas!

Logo do repositório

BETWEEN DIGITAL RESPONSES AND EXPERIENTIAL KNOWLEDGE: CHATGPT AND EDUCATION FROM A CRITICAL PERSPECTIVE

Carregando...
Imagem de Miniatura

Orientador

Coorientador

Pós-graduação

Curso de graduação

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Tipo

Artigo

Direito de acesso

Resumo

Digital advances are reshaping education by expanding access to online resources and generating reflections on their impact in contemporary society. The growing use of Artificial Intelligence (AI)—such as ChatGPT—in education brings efficiency, but incurs ethical dilemmas. This article explores to what extent this tool can replace human memory and experience by analyzing identical interviews conducted with a human teacher and ChatGPT, using eight structured questions for comparison. Analysis of the answers, carried out using IRaMUTeQ software, reveals differences in lexical distribution and thematic focus. The results show that ChatGPT does not replace human experience, highlighting differences in language and thematic emphasis between the human teacher and the AI. This study underscores the need for a critical examination of the relationship between humans and technology in qualitative research and highlights the importance of an ethical approach to using these tools.

Descrição

Palavras-chave

Artificial Intelligence, Critical Theory, Memory, Teacher Education, Technology

Idioma

Inglês

Citação

Revista Pesquisa Qualitativa, v. 12, n. 30, p. 1-17, 2024.

Itens relacionados

Financiadores

Unidades

Item type:Unidade,
Faculdade de Ciências
FC
Campus: Bauru


Item type:Unidade,
Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias
FCAV
Campus: Jaboticabal


Departamentos

Cursos de graduação

Programas de pós-graduação

Outras formas de acesso