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Avaliação da política curricular paulista: perspectiva docente sobre os cadernos do professor e do aluno

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Date

Advisor

Gomes, Alberto Albuquerque

Coadvisor

Graduate program

Undergraduate course

Geografia - FCT

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Type

Undergraduate thesis

Access right

Acesso abertoAcesso Aberto

Abstract

Abstract (english)

The current curriculum policy of the Secretary of Education in the State of Sao Paulo introduced into the education environment the Registrar of Teacher and Student - support material to ease the teacher's work and the student's learning, in order to address all the curriculum components created as strategy of learning. The resulting guidelines that aim to transform the everyday policies of educational institutions and the individuals who compose them, are incorporated into the school experience. These decisions, however, do not transfer into life outside the learning environment nor are they translated into the work of the teachers exactly as their creators intended. Thus, in order to better understand the curriculum policies introduced by the Registrar in schools, it is essential to comprehend the viewpoint of the teachers who themselves are both the targets and agents of curriculum policy, and later the Registrar. For that was made reflexive interviews with eigth teachers that teach in São Paulo metropolitan region, than we could see that they adapt their external determinations in their own reality

Abstract (portuguese)

A atual política curricular da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo introduziu no ambiente escolar os Cadernos do Professor e do Aluno – material de apoio para facilitar o trabalho dos docentes e o aprendizado dos alunos, de uso opcional, que aborda todos os componentes do currículo recém criado a partir de situações de aprendizagens. As orientações advindas dessa política objetivam transformar o cotidiano das instituições de ensino e dos sujeitos que as compõem sendo incorporadas às experiências vividas nas escolas. Mas as determinações externas não atingem o ambiente escolar e o trabalho dos docentes exatamente como foram pensadas pelos seus criadores. Por isso, para avaliar as transformações geradas pela política curricular a partir da introdução dos Cadernos nas escolas, se torna essencial compreender a ótica dos docentes, que são alvo e agentes da política curricular e, logo, dos Cadernos. Para isso, entrevistas reflexivas foram feitas com oito docentes que ministram aulas na região metropolitana de São Paulo e podemos verificar que eles adaptam as determinações externas a sua realidade

Description

Keywords

Geografia, Curriculos - Avaliação, Programas de aprendizado, Material didático

Language

Portuguese

Citation

CARAMEZ, Adriana. Avaliação da política curricular paulista: perspectiva docente sobre os cadernos do professor e do aluno. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2011.

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