Logotipo do repositório
 

Publicação:
Metodologia de geração procedural de conteúdo para estruturas narrativas em jogos eletrônicos

Carregando...
Imagem de Miniatura

Orientador

Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira

Coorientador

Pós-graduação

Mídia e Tecnologia - FAAC

Curso de graduação

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Tipo

Tese de doutorado

Direito de acesso

Acesso abertoAcesso Aberto

Resumo

This research aimed to develop a procedural content generation (PCG) methodology for teaching narrative structures in electronic games within higher education, focusing on tools and procedures specific to this technique. The theoretical foundation integrates contributions from prominent figures in procedural generation, including Kate Compton, Noor Shaker, Julian Togelius, Mark J. Nelson, and Bas Veld. While PCG is widely recognized for automating content creation in games and interactive media, this study adapts its principles to narrative structures, drawing on frameworks by Joseph Campbell, Christopher Vogler, and Lee Sheldon. A mixed-methods approach—combining qualitative analysis with quantitative data—was employed, alongside a case study methodology. Guided by this framework, the research produced Musemyth, a functional application designed to support narrative writing instruction through structuralist principles. The app implements Christopher Vogler’s narrative model from The Writer’s Journey, providing practical tools for crafting game narratives. By integrating procedural content generation with narrative pedagogy, Musemyth bridges theoretical concepts and their application in educational and creative contexts. Ultimately, this work advances the training of professionals skilled in merging technology and storytelling, thereby expanding creative and pedagogical opportunities in electronic game narrative design.

Descrição

Palavras-chave

Geração procedural, Estrutura narrativa, Narrativa procedural, Ensino de escrita narrativa, Jogos eletrônicos, Procedural generation, Storytelling structure, Procedural storytelling, Storytelling teaching

Idioma

Português

Como citar

VIEIRA, Antonio Henrique Garcia. Metodologia de geração procedural de conteúdo para estruturas narrativas em jogos eletrônicos. Orientadora: Vânia Cristina Pires Nogueira Valente. 2025. 177 f. Tese (Doutorado em Mídia e Tecnologia ) - Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru, 2025.

Itens relacionados

Financiadores

Unidades

Departamentos

Cursos de graduação

Programas de pós-graduação