Publicação: Formação de psicólogos: análise curricular
dc.contributor.author | Calais, Sandra Leal [UNESP] | |
dc.contributor.author | Pacheco, Elisabeth M. De Camargo | |
dc.contributor.institution | Pontifícia Universidade Católica de Campinas | |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (Unesp) | |
dc.date.accessioned | 2021-07-14T10:46:35Z | |
dc.date.available | 2021-07-14T10:46:35Z | |
dc.date.issued | 2001-06 | |
dc.description.abstract | This research characterized a Psychology study course within a public university, by analyzing official course plans (1999), applicable to discipline and probation programs. The analysis revealed that in 4140 hours, 15.2% are connected domain disciplines, 32.5% basic disciplines, 25.4% specific disciplines, 7.2% pedagogical disciplines and 19.6% supervised probation programs. Within basic single-theory disciplines, over multi-theory disciplines, 44% adopted a behaviorist approach, 19% adopted a psychosocial approach, 12.5% adopted an ethnological approach, 12.5% adopted a biological approach, 6% adopted a Piagetian approach and 6% adopted the vital cycle theory; therefore the multi-theoretical approach would be the wiser choice. Almost all disciplines of the connected domain type had psychology-related contents, which suggests the studies concern with the interrelation of the various disciplines. As far as the probation programs are concerned, the predominance of uni-theoretical approach suggests coherence in the advanced years of the studies. | en |
dc.description.abstract | Objetivou-se caracterizar um curso de Psicologia de IES pública, São Paulo, analisando planos oficiais de ensino (1999) de suas disciplinas e estágios. Análises curriculares revelaram que, de 4140 horas, 15,2% são de disciplinas de domínio conexo, 32,5% básicas, 25,4% específicas, 7,2% pedagógicas e 19,6% de estágios supervisionados. Houve predominância do enfoque uniteórico. Nas disciplinas básicas uniteóricas 44% tinham abordagem behaviorista, 19% psicossocial, 12,5% etológica, 12,5% biológica, 6% piagetiana e 6% teoria do ciclo vital; o ideal seria o enfoque multiteórico ou o equilíbrio. A maioria das disciplinas de domínio conexo tinha conteúdo relacionado à Psicologia, sugerindo preocupação do curso com a inter-relação. Nos estágios supervisionados, o predomínio do enfoque uniteórico mostra coerência na organização dos conteúdos de final de curso. | pt |
dc.description.affiliation | Pontifícia Universidade Católica de Campinas | |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista | |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista | |
dc.format.extent | 11-18 | |
dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572001000100002 | |
dc.identifier.citation | Psicologia Escolar e Educacional. Maringá, PR, Brazil: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 5, n. 1, p. 11-18, 2001. | |
dc.identifier.doi | 10.1590/S1413-85572001000100002 | |
dc.identifier.file | S1413-85572001000100002.pdf | |
dc.identifier.issn | 2175-3539 | |
dc.identifier.scielo | S1413-85572001000100002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/212881 | |
dc.language.iso | por | |
dc.publisher | Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) | |
dc.relation.ispartof | Psicologia Escolar e Educacional | |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | |
dc.source | SciELO | |
dc.subject | Psychologist formation | en |
dc.subject | Curriculum analysis | en |
dc.subject | Psychology | en |
dc.subject | Formação do psicólogo | pt |
dc.subject | Análise curricular | pt |
dc.subject | Psicologia | pt |
dc.title | Formação de psicólogos: análise curricular | pt |
dc.title.alternative | Psychologist´s graduation: an analysis of the curriculum | en |
dc.type | Artigo | |
dspace.entity.type | Publication | |
unesp.department | Psicologia - FC | pt |
Arquivos
Pacote Original
1 - 1 de 1
Carregando...
- Nome:
- S1413-85572001000100002.pdf
- Tamanho:
- 28.81 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format