Publication: Fatores para o sucesso de startups de turismo durante a pandemia: análise multicaso
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Date
Authors
Advisor
Violin, Fábio Luciano 

Coadvisor
Graduate program
Undergraduate course
Turismo - CERO
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Type
Undergraduate thesis
Access right
Acesso aberto

Abstract
Abstract (portuguese)
Com a chegada da pandemia causada pelo vírus Covid-19, inúmeros setores da
economia mundial ficaram praticamente paralisados, podendo destacar a atividade turística
como um dos principais. Diante disso, os atrativos turísticos, equipamentos, serviços, e
infraestrutura turística, buscaram formas de contornar esse momento de crise, entretanto
apenas alguns obtiveram sucesso. As organizações de turismo ligadas aos ambientes digitais,
que buscaram inovação no mercado, maiores desafios e que lidaram efetivamente com o
ambiente de incertezas que a pandemia originou, foram os que mais se destacaram. Essas
empresas que sobrevivem em meio a um cenário de riscos, que possuem base tecnológica e
um modelo de negócio escalável, sustentável e repetível recebe o nome atualmente de Startup.
Em conseguinte, o presente estudo, possui como objetivo analisar e pontuar os principais
fatores críticos para o sucesso de startups de turismo durante a pandemia, utilizando exemplos
reais de organizações que obtiveram sucesso neste período, como principal base para a
extração de informações. Após a realização das entrevistas semiestruturadas com os
representantes das organizações Smart Tour, Onfly e Ifriend, foi possível notar que fatores
como criação de um produto consistente, equipe e gestão bem estruturada, criação de
estratégias inovadoras, uso do marketing digital e a adequação eficiente nos ecossistemas em
que se inseriram, foram os principais diferenciais durante o desenvolvimento positivo no
período de crise citado. Conclui-se que não existe fórmula exata para ser bem sucedido no
mercado, mas é necessário se atentar a oportunidades e estratégias específicas que podem ser
tomadas para conseguir se sobressair no mercado, mesmo que cada organização possui suas
singularidades, modelo de negócio e público alvo.
Abstract (english)
With the arrival of the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus, numerous sectors of the world economy were practically paralyzed, and tourism activity can be highlighted as one of the main ones. In view of this, tourist attractions, equipment, services, and tourist infrastructure, sought ways to circumvent this moment of crisis, however only a few were successful. Tourism organizations linked to digital environments, which sought to innovate in the market, faced greater challenges and effectively dealt with the uncertain environment created by Covid-19, were the ones that stood out the most. These companies that survive in the midst of a risky scenario, which have a technological base and a scalable, sustainable and repeatable business model, are currently called Startup. Therefore, the present study aims to analyze and score the main critical factors for the success of tourism startups during the pandemic, using real examples of organizations that were successful in this period, as the main basis for extracting information. After carrying out the semi-structured interviews with representatives of the organizations Smart Tour, Onfly and Ifriend, it was possible to notice that factors such as the creation of a consistent product, a well-structured team and management, creation of innovative strategies, use of digital marketing and efficient adaptation in ecosystems in which they were inserted, were the main differentials during the positive development in the aforementioned crisis period. It is concluded that there is no exact formula to be successful in the market, but it is necessary to pay attention to specific opportunities and strategies that can be taken to succeed in excelling in the market, even though each organization has its singularities, business model and target audience.
Description
Keywords
Pandemia, Startup, Fatores de sucesso, Covid-19, Turismo, Tourism, Success factors, Pandemic
Language
Portuguese