Conhecimento prévio e aprendizagem significativa de conceitos históricos no ensino médio
Author
Date
2008-02-21Type
Graduate program
Educação - FFC
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
Esse estudo insere-se na linha de pesquisa Ensino, Aprendizagem Escolar e Desenvolvimento Humano e tem como pressuposto que as características dos conhecimentos prévios são determinantes para novas aprendizagens. Nessa perspectiva, tem por objetivo geral analisar os conteúdos substantivos de conhecimentos prévios apresentados por estudantes do Ensino Médio, na disciplina de História. Para tanto, investiga atributos desses conhecimentos que os alunos apresentam ao iniciarem o curso e descreve as variações das idéias dos estudantes ingressantes quando comparadas com aquelas dos concluintes do mesmo nível de ensino. A coleta de dados foi realizada por meio de diagrama aos moldes de mapa conceitual. A amostra constituiu-se de 73 diagramas elaborados por 143 estudantes matriculados em escolas públicas, sendo 37 diagramas de ingressantes e 36 diagramas de concluintes. A análise apoiou-se na teoria da aprendizagem significativa de Ausubel e colaboradores e em estudos e reflexões sobre os conhecimentos históricos como básicos para a determinação da consciência histórica. Os resultados indicam “descobrimento do Brasil” como o mais importante tema de ensino de História do Brasil, segundo os participantes, e três conjuntos de narrativas que expressam suas idéias sobre o tema: quadro descritivo do achado de Cabral; encontro de culturas; início do processo de confronto, ocupação e exploração que estão na origem de desenvolvimento econômico brasileiro. A leitura interpretativa dos diagramas apontou que estudantes ingressantes e concluintes apresentam idéias gerais incorporadoras assemelhadas, apenas com maior diferenciação conceitual ao final do Ensino Médio. Indicou também que os participantes da pesquisa, no seu contexto e condição de estudantes da educação básica, produzem significado e sentido ao construir narrativas sobre o tema. Os resultados...
This study is inserts in the line of research Teaching, Learning School and Human Development and has the assumption that the characteristics of previous knowledge are determinant to new learning. In this perspective aims to analyze the general content for the substantive knowledge prior submitted by students from high school, in the discipline of history. For both, tried to identify attributes of the previous knowledge on the discipline of history those students presents when enter in the high school and describe the variations of previous ideas of the beginners students when compared with those of ending of this level of education. The search of data was done using the format diagram of conceptual map. The sample has been of 73 diagrams prepared by 143 students enrolled in public schools, and 37 diagrams of beginners and 36 diagrams of graduated students of high school. The analysis supported in the theory of meaningful learning of Ausubel and collaborators and in the researches and reflections on the historical knowledge of students as basic for the determination of historical conscience. The results show Discovery of Brazil as the most important issue of education of History of Brazil, according to participants, and three sets of narratives that express their ideas on the topic: descriptive framework of the finding of Cabral; meeting of cultures; start of the process of confrontation, occupation and exploitation that are the origin of economic development Brazil. The interpretative reading of diagrams indicated that beginners and graduated students have similar most general concepts, only with greater differentiation conceptual to the end of high school. It also states those participants of the research, in your context and condition of students of the basic education, produce meaning and direction to construct narratives on the theme... (Complete abstract click electronic access below)
How to cite this document
Keywords
Language
Collections

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Funções trigonométricas
Cajuela, Renata Ferreira(Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2013) [Dissertação de mestrado]
The present work is a set of activities aimed at teaching introductory notions of trigonometry to high school, accompanied by an abstract theory of the subject. The activities were developed in free and multi-platform ... -
O processo de configuração curricular: uma análise da compreensão de professores de educação física das séries iniciais do ensino fundamental
Marques, Marcos Vinicius(Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014) [Dissertação de mestrado]
This research deals with the curriculum themes and focuses on the Physical Education teacher of the initial series of elementary school. The objective is to analyze the understanding of teachers about their participation ... -
As implicações do programa 'São Paulo faz escola' no trabalho docente de professores iniciantes: um estudo de caso
Barros, Ricardo Abdalla(Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014) [Dissertação de mestrado]
This study tried to propitiate reflections about teaching work of the teachers in the teaching of Portuguese Language and Literature area who work in the context of São Paulo state school with the implementation of the ...