Funções trigonométricas
Author
Advisor
Date
2013-08-19Type
Graduate program
Matemática em Rede Nacional - IBILCE
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
The present work is a set of activities aimed at teaching introductory notions of trigonometry to high school, accompanied by an abstract theory of the subject. The activities were developed in free and multi-platform dynamic mathematics software: GeoGebra, and have the intentation to make students realize the behavior of trigonometric ratios of sine, cosine and tangent in right-angled triangle, and also on the unit circle. The other trigonometric functions: secant, cosecant and cotangent are defined and presented graphically. Functions like h(x)=a+b.cos(cx+d), are analyzed focusing on the behavior of their graphics when the real coefficients a, b, cand d vary. Activities are interspersed with theoretical explanations that can be used or adapted by the teacher, according to the knowledge of their students
O presente trabalho trata-se de um conjunto de atividades voltadas ao ensino dos conceitos básicos da trigonometria para o ensino médio, acompanhadas de um resumo teórico da disciplina em questão. As atividades foram elaboradas em um software de geometria dinâmica: o GeoGebra, e possuem o intuito de fazer com que o aluno perceba o comportamento das razões seno, cosseno e tangente no triângulo retângulo, e também no círculo unitário. As demais funções trigonométricas: secante, cosecante e cotangente são definidas e apresentadas graficamente. Funções do tipo h(x)=a+b.cos(cx+d), são analisadas, enfocando como seus gráficos se comportam em relação às mudanças ocorridas em seus coeficientes reais a, b, c e d. As atividades são intercaladas por explicações teóricas, que podem ser usadas ou adaptadas pelo professor, de acordo com o conhecimento de seus alunos
How to cite this document
Keywords
Language

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
O processo de configuração curricular: uma análise da compreensão de professores de educação física das séries iniciais do ensino fundamental
Marques, Marcos Vinicius(Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014) [Dissertação de mestrado]
This research deals with the curriculum themes and focuses on the Physical Education teacher of the initial series of elementary school. The objective is to analyze the understanding of teachers about their participation ... -
As implicações do programa 'São Paulo faz escola' no trabalho docente de professores iniciantes: um estudo de caso
Barros, Ricardo Abdalla(Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014) [Dissertação de mestrado]
This study tried to propitiate reflections about teaching work of the teachers in the teaching of Portuguese Language and Literature area who work in the context of São Paulo state school with the implementation of the ... -
A ginástica no ensino fundamental e médio na cidade de Rio Claro/SP: a perspectiva dos alunos
Santos, Patrícia Gracioli dos(Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2013) [Trabalho de conclusão de curso]
The Gymnastic as a manifestation of the Body Culture Movement should be part of the contents worked in scholar Physical Education, throughout the process of Basic teaching. However, according to studies conducted by ...