Soil CO2 emission as related to incorporation of sugarcane crop residues and aggregate breaking after rotary tiller
Alternative title
Emissão de CO2 do solo em função da incorporação de palha de cana-de-açúcar e quebra de agregados após preparo com enxada rotativaDate
2011-12-01Type

View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
O preparo do solo é um dos processos que aceleram a decomposição da matéria orgânica, transferindo carbono para atmosfera, principalmente na forma de CO2. Neste trabalho, investigou-se o efeito do preparo com enxada rotativa sobre as emissões de CO2 do solo durante 02 semanas após o preparo do solo, incluindo-se a presença de resíduos vegetais sobre a superfície. As emissões foram avaliadas por 15 dias após preparo em 3 parcelas: 1) sem preparo e sem palha superficial (SPs); 2) preparo com enxada rotativa sem a presença de palha na superfície (ERs), e 3) preparo com enxada rotativa com a presença de palha superficial (ERc). As emissões provenientes da ERc foram superiores às demais (0,777 g CO2 m-2 h-1), sendo as menores emissões registradas na parcela SPs (0,414 g CO2 m-2 h-1). As emissões totais indicaram que a diferença de C-CO2 emitida à atmosfera corresponde a 3% do total de carbono adicional presente na palha, na parcela ERc, quando comparado à parcela ERs. O aumento da emissão da parcela SPs para ERs foi acompanhado de uma modificação na distribuição do tamanho de agregados, especialmente aqueles com diâmetro médio inferior a 2 mm. O aumento da emissão da parcela ERs para ERc esteve relacionado a uma diminuição da massa de palha na superfície, com fragmentação e incorporação da mesma no interior do solo. Quando se analisa a correlação linear entre emissão de CO2 versus temperatura e umidade do solo, somente a emissão da ERc foi significativamente correlacionada (p<0,05) à umidade do solo.
Soil tillage is a process that accelerates soil organic matter decomposition transferring carbon to atmosphere, mainly in the CO2 form. In this study, the effect of rotary tillage on soil CO2 emission was investigated, including the presence of crop residues on the surface.Emissions were evaluated during 15 days after tillage in 3 plots: 1) non-tilled and without crop residues on soil surface (NTwo), 2) rotary tiller without the presence of crop residues on soil surface (RTwo), and 3) rotary tiller with the presence of crop residues in soil surface (RTw). Emissions from the RTw plot were higher than the other plots, (0.777 g CO2 m-2 h-1), with the lowest emissions recorded in the NTwo plot (0.414 g CO2 m-2 h-1). Total emission indicates that the difference of C-CO2 emitted to atmosphere corresponds to 3% of the total additional carbon in the crop residues in the RTw plot compared to RTwo. The increase in the RTwo emission in comparison to NTwo was followed by changes in the aggregate size distribution, especially those with average diameter lower than 2 mm. The increase in emission from the RTw plot in relation to RTwo was related to a decrease in crop residue mass on the surface, and its higher fragmentation and incorporation in soil. When the linear correlation between soil CO2 emission, and soil temperature and soil moisture is considered, only the RTw treatment showed significant correlation (p<0.05) with soil moisture.
How to cite this document
Keywords
Language

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2009
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Gazola, Rodrigo José Cristiano
; Mazotti, Adriano César
; Molero, Camila Schimite
; Mendes, Carolina Borghi
; Mello, Denise Fernandes de
; Marques, Emilia de Mendonça Rosa
; Talamoni, Jandira Liria Biscalquini
; Silva, José Humberto Dias da
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Núcleos de Ensino da Unesp: artigos 2008
Pinho, Sheila Zambello de; Oliveira, José Brás Barreto de
; Pontes, Sueli Rodrigues
; Almeida, Djanira Soares de Oliveira e
; Godoy, Kathya Maria Ayres de
; Rosa, Claudia de Souza
; Nunes, Julianus Araújo
; Salvador, Sérgio Azevedo
; David, Célia Maria
; Vilche Peña, Angel Fidel
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2011) [Livro]
-
Ser e tornar-se professor: práticas educativas no contexto escolar
Pinho, Sheila Zambello de; Spazziani, Maria de Lourdes
; Mendonça, Sueli Guadelupe de Lima
; Rubo, Elisabete Aparecida Andrello
; Villarreal, Dalva Maria de Oliveira
; Duarte, Camila
; Okamoto, Mary Yoko
; Souza, Thais R.
; Garms, Gilza Maria Zauhy
; Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes
et al. (Coleção PROGRAD (UNESP), 2012) [Livro]