A comparison of excerpts by Igor Stravinsky, Alban Berg, Dmitri Shostakovich and Béla Bartók to excerpts by György Ligeti: comparative analysis based on textural parameters.

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2019-07-31

Autores

Oliva, Carlos Alberto Bastos [UNESP]

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

This dissertation compares excerpts taken both from György Ligeti’s works and from compositions by his antecessors Igor Stravinsky, Alban Berg, Dmitri Shostakovich and Béla Bartók in order to demonstrate existing sonorous similarities. Textural parameters became more evident as structural elements in music composition of the 20th century. Chapter one discusses the role of texture in the music of the 20th century through a historical overview joined to an explanation of textural characterizations made by author Wallace Berry. Most of György Ligeti’s compositions of the 1960’s present passages regarding textural conditions of static sounding masses and/or continuous layered sonorities. Chapter two selects four of these compositions in order to compare excerpts from Ligeti’s compositions 1) String Quartet Nº 2 to Stravinsky’s Firebird Suite, 2) Chamber Concerto to Berg’s Lyric Suite, 3) Atmosphères to Shostakovich’s Symphony Nº 2 – To October – and 4) Cello Concerto to Bartók’s String Quartet Nº 4. György Ligeti often spoke of having been influenced by composers from the first half of the 20th century while talking about his works in interviews and lectures. The comparative analyses shown in chapter three represent an attempt to demonstrate direct influences György Ligeti received from some of his antecessors.
Essa dissertação faz comparações entre trechos de composições de György Ligeti com trechos de composições de seus antecessores Igor Stravinsky, Alban Berg, Dmitri Shostakovich e Béla Bartók a fim de demonstrar as similaridades sonoras existentes. Os parâmetros texturais tornaram-se mais evidentes como elementos estruturais nas composições musicais do século XX. No capítulo um é discutido o papel da textura na música do século XX através de uma visão histórica aliada às explanações técnicas feitas pelo autor Wallace Berry sobre as diferentes condições texturais. Muitas das composições de György Ligeti da década de 1960 apresentam passagens relacionadas às texturas de massas sonoras estáticas e/ou de sonoridades de camadas contínuas. No capítulo dois foram selecionadas quatro composições da década de 1960 as quais apresentam tais características texturais no sentido de comparar excertos das composições de György Ligeti: 1) Quarteto de Cordas Nº 2 com a Suíte do Pássaro de Fogo de Stravinsky; 2) Concerto de Câmera com a Suíte Lírica de Alban Berg; 3) Atmosphères com a Sinfonia Nº 2 de Shostakovich e 4) Concerto para Violoncelo com o Quarteto de Cordas Nº 4 de Béla Bartók. György Ligeti sempre comentou em entrevistas e palestras sobre as influências recebidas de outros compositores. As análises comparativas feitas no capítulo três são uma tentativa de demonstrar influências diretas recebidas de alguns de seus antecessores da primeira metade do século XX.

Descrição

Palavras-chave

Music of the 20th century, György Ligeti, Texturas musicais, Massas sonoras estáticas, Camadas sonoras contínuas, Música do século XX, Texture in music, Static sounding masses, Continuous layered sonorities

Como citar