O teatro político de Augusto Boal: notas sobre sua trajetória no teatro de arena de São Paulo

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Data

2017-11-27

Autores

Furtoso, Vanessa Cristina Monteiro [UNESP]

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Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

This paper intends to resume the theater manifestations performed by Augusto Boal during the years he acted as director of the Teatro de Arena of São Paulo and to emphasize the reasons that led him to develop his political poetic, highlighting his role as the director of a politically engaged theater. Augusto Boal became worldwide known for developing the Theater of the Oppressed. His theater was formulated during the years he was exiled in Latin America and was launched for the first time in France, planting seeds in many other countries and generating groups of Theater of the Oppressed, which act in search of a better society. However, this poetic was born, actually, during the years he worked as the director of the Teatro de Arena, in São Paulo, when Brazil was facing a period of violence, repression and censorship: the Military Dictatorship. His path in the Brazilian theater will gradually take him towards a popular and political theater, until his work is radicalized as a militancy and denunciation proposition, facing the national political conjuncture. Within the years of 1964 and 1971, Boal leads an artistic movement of resistance with Arena's spectacles, which will be decisive to the heading he chooses to take in theater.
Este trabalho tem por objetivo retomar as manifestações teatrais desenvolvidas por Augusto Boal durante seu período como diretor do Teatro de Arena de São Paulo e ressaltar os motivos que o levaram a desenvolver sua poética política, destacando seu papel como diretor de um teatro engajado. Augusto Boal ficou conhecido mundialmente por ter desenvolvido o Teatro do Oprimido. Sendo sistematizado durante seu exílio na América Latina e lançado pela primeira vez na França, seu teatro plantou sementes em diversos países, gerando grupos de Teatro do Oprimido que atuam em busca de uma sociedade melhor. Mas esta poética nasce, na verdade, durante seus anos como diretor do Teatro de Arena, quando o país enfrenta um período de violência, repressão e censura: a Ditadura Civil-Militar. Sua trajetória no teatro brasileiro vai, gradualmente, o levando em direção a um teatro popular e político, até que seu trabalho se radicaliza numa proposta de militância e denúncia frente à conjuntura política nacional. Durante os anos de 1964 a 1971, Boal lidera um movimento de resistência artística com os espetáculos do Arena, que serão decisivos para o rumo que escolhe tomar dentro do teatro.

Descrição

Palavras-chave

Boal, Augusto, 1931-2009, Teatro de arena, Ativistas políticos, Teatro e sociedade, Teatro político

Como citar

FURTOSO, Vanessa Cristina Monteiro. O teatro político de Augusto Boal: notas sobre sua trajetória no teatro de arena de São Paulo. 2017. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Arte - Teatro), Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2017.