Formando grupos no internato: critérios de escolha, satisfação e sofrimento psíquico

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2009-03

Autores

Gavioli, Mariana De Azevedo [UNESP]
Silva, Adriano Gonçalves [UNESP]
Gonçalves, Rebeca Jesumary [UNESP]
Santos, Melina Erica [UNESP]
Shi, Keung Lin [UNESP]
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Associação Brasileira de Educação Médica

Resumo

OBJECTIVE: To describe the criteria used in forming groups during medical internship and the students' evaluation of group relations, including analysis of the associated variables. METHOD: Cross-sectional study using self-completed questionnaires consisting of questions on socio-demographic data, self-rating of academic performance, selection criteria, and satisfaction with the group of interns. Psychological distress was assessed based on the Self-Report Questionnaire. The chi-square test and logistic regression were used for multivariate analysis. RESULTS: Response rate among interns was over 90%. The majority of the students used criteria related to the social network (82.6%) and reported satisfaction with their groups (81.2%). After multivariate analysis, only good or excellent self-evaluated academic performance and selection criteria related to the support network remained associated with group satisfaction. CONCLUSIONS: Although internship is a stage of professional training, in this study students chose each other based on reasons related to social networking. Given that teamwork is inherent to the medical profession, strategies should be created during the course to help students overcome their difficulties with group relations in order to reduce stress and improve training.
OBJETIVO: Descrever os critérios para formação de grupos no internato e a avaliação que os alunos fazem do relacionamento grupal, analisando as variáveis associadas. MÉTODO: Trata-se de um estudo transversal, que utilizou questionário autopreenchido, com perguntas sobre dados sociodemográficos, autoavaliação do desempenho escolar, critérios para formação e satisfação com grupo de internato. Sofrimento psíquico foi avaliado a partir do Self Report Questionnaire. Utilizou-se o teste do qui-quadrado e regressão logística para análise multivariada. RESULTADOS:A taxa de resposta no internato foi de mais de 90%. A maioria dos alunos utilizou critérios ligados à rede social (82,6%) e predominaram sujeitos satisfeitos com seu grupo (81,2%). Após análise multivariada, apenas autoavaliação do desempenho escolar boa ou ótima e critérios de escolha relacionados à rede de apoio se mantiveram associados à satisfação com o grupo. CONCLUSÕES: Apesar de ser um estágio da formação profissional, os alunos se escolheram por questões ligadas à rede social. Sendo uma profissão na qual o trabalho em equipe é inerente, deveriam ser criadas estratégias durante o curso médico para elaborar as dificuldades de relacionamento grupal entre alunos de Medicina.

Descrição

Palavras-chave

Education, Medical, Stress, Psychological, Students, Medical, Internship and Residency, Educação médica, Sofrimento psíquico, Estudantes de Medicina, Internato e Residência

Como citar

Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 4-9, 2009.