O ensino de sociologia diante do programa educacional liberal conservador: influências do discurso antidoutrinação fomentado pelo ideário “Escola sem Partido”
Alternative title
Sociology teaching in the face of the conservative liberal educational program: influences of the anti-doctrination discourse fomented by the "School without Party" ideologyAdvisor
Date
2021-09-30Type
Graduate program
Sociologia em Rede Nacional - FFCView/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
A dissertação aborda a influência do discurso antidoutrinação sobre o Ensino de Sociologia. Investiga a disseminação deste discurso através do movimento conhecido como “Escola sem Partido”. Aponta sua difusão como expressão de um processo de reordenamento de grupos de direita no Brasil, organizado por uma rede de conformação do contrapúblico ultraliberal no país. A dissertação debate a diferenciação entre Educação e Instrução, reivindicada no discurso antidoutrinação do Escola Sem Partido, como resultado de influências de alguns aspectos de concepções funcionalistas, no que tange ao debate sobre “Educação moral”, retomadas no contexto de aprofundamento do neoliberalismo. Os resultados alcançados contemplam a discussão de parte da bibliografia especializada sobre o assunto; a análise de fontes primárias como o livro “Professor não é Educador”, material da bibliografia oficial sugerida pelo movimento, e uma discussão relacionada ao conceito de ideologia. Por fim, propõe uma sequência didática que objetiva a desnaturalização do conceito de ideologia.
This work discusses the influence of the anti-indoctrination discourse on the Teaching of Sociology, investigates the dissemination of this discourse through the movement known as “Escola sem Partido” (School without Party), and points to the spread of this movement as an expression of a process of right-wing groups reorganization in Brazil which is structured by a network of conformation of the ultra-liberal counter-public in the country. This dissertation discusses the differentiation between Education and Instruction, claimed in the anti-indoctrination discourse of Escola Sem Partido, because of influences of some aspects of functionalist conceptions, regarding the debate on “Moral Education”, resumed in the deepening of neoliberalism. The results achieved include the discussion of part of the specialized bibliography on the subject, the analysis of primary sources such as the book “Professor não é um Educador”, content from the official bibliography suggested by the movement, and a discussion related to the concept of ideology. Finally, this work proposes a didactic sequence that aims at the denaturalization of the concept of ideology.
How to cite this document
Keywords
Language
Sponsor
Collections
