Educational environment in early childhood education and psychology contribution
Ambiente pedagógico en la educación infantil y la contribución de la psicología;
Ambiente pedagógico na educação infantil e a contribuição da psicologia
Abstract
This article aims to discuss the concept of Educational Environment in kindergarten, based on historical and cultural perspective, addressing its relational and procedural dimension. We are interested in thinking about the space / environment, especially as an educational process and not as an external factor to the actions of individuals (children and educators / teachers). For this, we dialogue with Vygotsky and Wallon, who consider the environment a highly related to child development element, as it varies depending on the age of affective states and motivations of individuals. The concept of experience enables us to understand the environment as an element produced in relation to each individual by their interpretation and perception. We address some studies of environmental psychology on the relationship between the physical aspects of the environment and child development to think about the organization of children's institutional spaces. We have included some contributions from the Italian city of Reggio Emilia on the spatial organization of experiences for children.
How to cite this document
Keywords
Language
Collections

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Psicologia do desenvolvimento humano e aprendizagem
Valle, Tânia Gracy Martins do; Maia, Ana Cláudia Bortolozzi
; Anastacio-Pessan, Fernanda Luz
; Verdu, Ana Claudia Moreira Almeida
; Bevilacqua, Maria Cecília; Lopes, Mara Aparecida de Castilho
; Leite, Lúcia Pereira
; Lopes Júnior, Jair
; Luciano, Elisângela Schmöller
; Mariano, Maria Luiza
et al. (Coleção PROPG Digital (UNESP), 2011) [Livro]
Este volume reúne artigos de autoria de professores e alunos do Programa de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento da Unesp e tem como objetivo compartilhar, com especialistas e estudiosos de Psicologia e ciências ... -
Saúde e desenvolvimento humano
Valle, Tânia Gracy Martins do; Melchiori, Lígia Ebner
; Costa Júnior, Florêncio Mariano da
; Maia, Ana Cláudia Bortolozzi
; Silva, Gislaine Lima da
; Caramaschi, Sandro
; Anacleto, Aline Ariana Alcântara
; Troijo, Maria Alice Ferraz
; Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim
; Mello, Lucinéia Crepaldi de
et al. (Coleção PROPG Digital (UNESP), 2010) [Livro]
Este livro está dividido em quatro seções. Na primeira, que trata da Sexualidade e Corporeidade, os temas apresentados abordam o conceito de corporeidade, gênero e a busca por serviços de saúde, a imagem corporal em mulheres ... -
Psicologia e rede básica de saúde: tendências curriculares e características de atuação profissional
Pires, Ana Cláudia Tolentino(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2006) [Dissertação de mestrado]
A inserção do psicólogo na área da saúde é recente no Brasil, sendo esta também uma realidade mundial. Em decorrência de sua curta história, inúmeros desafios apresentam-se nessa área: a indefinição do papel; a importação ...