Paradox Havoc: time travel in Gothic Science Fiction

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2023-02-05

Autores

Rocatelli, Vinícius Bril

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

This research aims to analyze the paradoxes of time travel in Gothic Science Fiction in order to question our hypothesis: the Bootstrap Paradox is present in determinist tales of a more pessimistic vein, because the past cannot be changed, only perpetuated; the Grandfather Paradox, present in indeterminist tales of a more optimistic vein, because the past can be changed, therefore tragedies, for example, can be avoided or fixed. We will be looking at a myriad of different fictional texts from different mediums — short stories, novels, films, television, and video games. In particular: Hajime Isayama’s manga series Attack on Titan (2009-2021), Connie Willis’ novel To Say Nothing of the Dog (1998), two episodes of BBC’s Doctor Who (1963-1989; 2005-) — “The Day of the Doctor” (2013), and “Heaven Sent” (2015), Ken Levine’s Bioshock Infinite (2013), Tatsuya Matsubara’s Steins;Gate (2009), and James P. Blaylock’s Lord Kelvin’s Machine (1992). Therefore, the present research indulges in the practice of comparative literature. Likewise, we are going to be drawing from the critical writings of scholars such as Fred Botting, David Wittenberg, Brian Aldiss, Adam Roberts, James Gleick, and the like — specialists from the fields we are studying (time travel fiction, Science Fiction, and Gothic literature).
A presente pesquisa tem por objetivo analisar os paradoxos da viagem no tempo na literatura de Ficção Científica Gótica para questionar a nossa hipótese: o Paradoxo Ontológico está presente em histórias deterministas de uma veia mais pessimista, porque o passado não pode ser mudado, somente perpetuado; o Paradoxo do Avô, presente em histórias indeterministas, pois o passado pode ser mudado, então tragédias, por exemplo, podem ser evitadas ou consertadas. Iremos trabalhar com diversos textos ficcionais de diversos tipos de mídias — contos, romances, filmes, televisão, e vídeo games. Em particular: a série de mangá Ataque dos Titãs (2009-2021) do Hajime Isayama, o romance To Say Nothing of the Dog (1998) da Connie Willis, dois episódios da série Doctor Who (1963-1989; 2005-) da BBC — “The Day of the Doctor” (2013), e “Heaven Sent” (2015), o vídeo game Bioshock Infinite (2013) do Ken Levine, o vídeo game Steins;Gate (2009) do Tatsuya Matsubara, e o romance Lord Kelvin’s Machine (1992) do James P. Blaylock. Portanto, a presente pesquisa faz uso da prática da literatura comparada. Com isso, iremos buscar apoio na escrita crítica de diversos pensadores, como Fred Botting, David Wittenberg, Brian Aldiss, Adam Roberts, James Gleick, e outros — especialistas nos campos relevantes para a nossa pesquisa (ficção de viagem no tempo, Ficção Científica, e literatura Gótica)

Descrição

Palavras-chave

Paradox, Time Travel, Science fiction, Gothic, Paradoxo, Viagem no tempo, Ficção científica, Gótico

Como citar