Atenção!


O atendimento às questões referentes ao Repositório Institucional será interrompido entre os dias 20 de dezembro de 2025 a 4 de janeiro de 2026.

Pedimos a sua compreensão e aproveitamos para desejar boas festas!

Logo do repositório

Indigenous history, country music, and memory in history class: Challenges of investigation in teaching practice

Carregando...
Imagem de Miniatura

Orientador

Coorientador

Pós-graduação

Curso de graduação

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Tipo

Artigo

Direito de acesso

Resumo

There is no teaching without research. In this article, we start from the premise that lesson preparation and reflection on classroom experiences are forms of research. From this perspective, we aim to demonstrate the process of designing and implementing a didactic sequence focused on indigenous themes, applied to high school classes in a federal school. Thus, we address issues related to the history of indigenous peoples and the challenge of teaching this in a way that is meaningful for students’ lives. We also present the bibliographic study and the materials (the song “Sertão do Laranjinha” by Tonico and Tinoco, and memoir texts by Astolfo Severo Baptista among others) used for constructing the lessons. Finally, we outline considerations regarding the development stages of the proposal and list the prior ideas and results obtained from student participation in the activities.

Descrição

Palavras-chave

aprender história, didactic sequence, historical research, história indígena, indigenous history, learning history, pesquisa histórica, sequência didática

Idioma

Inglês

Citação

Historia (Brazil), v. 43.

Itens relacionados

Financiadores

Coleções

Unidades

Departamentos

Cursos de graduação

Programas de pós-graduação

Outras formas de acesso