Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Heloísa da [UNESP]
dc.contributor.authorGarnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
dc.date.accessioned2016-03-02T12:58:50Z
dc.date.available2016-03-02T12:58:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006
dc.identifier.citationPráxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 421-443, 2012.
dc.identifier.issn1809-4309
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134881
dc.description.abstractThis paper presents some results of the investigation on the Mathematical Education Centre (CEM), a group of mathematics teachers’ educators in São Paulo, Brazil, acting mainly between 1984 and 1997. The essay, marked by an effort to constitute the identity of the CEM based on Foucault, assumes that the identity constitution process is not about what CEM is or was, but mainly about a set of possibilities of apprehending it from its historically contextualized strategies and initiatives. In this Foucauldian reading, which brings about concepts such as "strategic device", "resistance" and "power relations", the CEM constitution appears while it creates conditions for the constitution of Brazilian modern mathematical education.en
dc.description.abstractEste artigo apresenta alguns resultados da investigação realizada sobre o Centro de Educação Matemática (CEM), um grupo de educadores matemáticos da cidade de São Paulo atuante principalmente entre os anos de 1984 e 1997. No ensaio, marcado por um exercício de constituir a identidade do CEM a partir de uma leitura foucaultiana, assume-se que o processo de constituição de identidades não se refere ao que o CEM é ou foi, mas a um conjunto de possibilidades de apreendê-lo a partir de estratégias e iniciativas historicamente contextualizadas. Nessa leitura foucaultiana, que traz à cena conceitos como "dispositivo estratégico", "resistências" e "relações de poder", o CEM é visto como constituindo-se ao criar condições para a constituição da moderna Educação Matemática brasileira.pt
dc.format.extent421-443
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofPráxis Educativa
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectMathematical instructionen
dc.subjectIdentitiesen
dc.subjectFoucauldian readingen
dc.subjectEducação matemáticapt
dc.subjectIdentidadespt
dc.subjectLeitura Foucaultianapt
dc.titleDispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileirapt
dc.title.alternativeStrategic device, resistance and power relations: an essay on the identity of the Mathematical Education Center (CEM in the Brazilian abbreviation) and its role in the Brazilian Mathematical Educationen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Departamento de Educação Matemática, Rio Claro, SP, Brasil
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Departamento de Educação Matemática, Rio Claro, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, Brasil
dc.identifier.doi10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claropt
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Baurupt
dc.identifier.fileISSN1809-4309-2012-07-02-421-443.pdf
dc.identifier.lattes6341356886921981
dc.identifier.lattes5089072868644414
unesp.departmentEducação Matemáticapt
unesp.departmentMatemáticapt
unesp.author.lattes6341356886921981
unesp.author.lattes5089072868644414
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record